Komparativna analiza postupaka informativnih
programa BBC-a i HRT-a iz perspektive triju recentnih
slucajeva

Tukovié, Jakov

Undergraduate thesis / Zavrsni rad
2023

Degree Grantor / Ustanova koja je dodijelila akademski / strucni stupanj: University
North / Sveuciliste Sjever

Permanent link / Trajna poveznica: https://um.nsk.hr/ur:nbn:hr:122:941474

Rights / Prava: In copyright /Zasticeno autorskim pravom.

Download date / Datum preuzimanja: 2024-05-20

HLYON
ALISY3IAINN
. _ Repository / Repozitorij:
—— :‘ § —
° University North Digital Repository
SVEUCILISTE
SJEVER

AN §epér

rd i r.ns k. h r DIGITALNI AKADEMSKI ARHIVI I REPOZITORLI


https://urn.nsk.hr/urn:nbn:hr:122:941474
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
http://rightsstatements.org/vocab/InC/1.0/
https://repozitorij.unin.hr
https://zir.nsk.hr/islandora/object/unin:6560
https://dabar.srce.hr/islandora/object/unin:6560

HL3YON
ALISY3IAINN

_|_

SVEUCILISTE
SJEVER

SveucdiliSte
Sjever

1 ZA
MMI

Zavrs$ni rad br. 279_KMN_2023

Komparativna analiza postupaka informativnih programa
BBC-a i HRT-a iz perspektive triju recentnih slu¢ajeva

Jakov Tukovié¢, 0130344186

Koprivnica, rujan 2023. godine






XA

Sveudiiite Sjever
Sveuéiiénl contar Kopeivnica ALISHRAINA
Trg dr. Zarka Dolinara 3, MR- 48000 Koprivnica

Prijava zavr$nog rada
Definiranje teme zavrinog rada i povjerenstva

°%¢ Odjel za komunikologiju, medie i novinarstvo

1Yo sveudilisni prijediplomski studij Komunikologija, mediji i novinarstvo

MATICNI BROY

0130344185

PRETUENIC Jakov Tukovid

OATUM 26. 9. 2023. | ¥ Europski medijski prostor

KASLOVY RADA

Komparativna analiza postupaka informativnih programa BBC-a i HRT-a iz perspektive
triju recentnih siudajeva

NASLOV RADA NA

e ezke  Comparative analysis of the procedures in the news programs of BBC and HRT from the
perspective of three recent cases

NENTOR | ZVANIE

Irena Radej Mili¢i¢ docentica
S pommTyA doc. dr. sc. Kresimir Lackovi , predsjednik

03 —

X izv, prof. dr. sc. Lidija Duji , lanica

N doc. dr. sc. Irena Radej Mili i , mentorica

& izv prof.dr.sc., Goran Vojkovi¢, zamjenski éian

5

Zadatak zavrénog rada

" 279 KMN_2023

ors

Rad se sastoji. uz uvod i zaklju ak, od triju ve ih cjelina podijeljenih u manja potpoglavija. U prvoj
cjelini ukratko se prikazuje koncept medijskih modela koji je prihva en u recentnoj teoriji medija kako bi
se postavile istraziva ke prefpostavke. U drugom se ukratko prikazuje povijest BBCa i HRTa, a u tre o
cjelini se prikazuju tri slu aja u kojima je razvidan utjecaj trenutno viadaju ih politi kih struktura na
informativne programe (u slu aju BBCa i na sportski program).

U radu je potrebno:

1) Prikazati teorijski i povijesni dio polozaj BBCa i HRTa u UK, odnosno RH:

2) Ukazati na specifi nosti svakoga od tih medijskih servisa;

3) Objasniti i detaljno opisati kako su u pojedinim slu ajevima trenutno viadaju e politi ke strukture
utjecale na redakcie informativnih programa obaju medijskih ku a;

4) Zaklju no iznijeti rezultate istrazivanja,

zanarac unulen ) 7,9 <
N /( t./'('¢" o

propr—— {. & :

\;' Y »
\‘; f ”
e 4 Y
| ———




INZA

HidoN
ALISSIAINN

_|_

svevéiuire
SIEVER

Sveucdiliste
Sjever

1ZJAVA O AUTORSTVU
I
SUGLASNOST ZA JAVNU OBJAVU

Zavréni/diplomski rad iskljuéivo je autorsko djelo studenta koji je isti izradio te student
odgovara za istinitost, izvornost i ispravnost teksta rada. U radu se ne smiju koristiti
dijelovi tudih radova (knjiga, &lanaka, doktorskih disertacija, magistarskih radova, izvora §
interneta, i drugih izvora) bez navodenja izvora i autora navedenih radova. Svi dijelovi
tadih radova moraju biti pravilno navedeni i citirani. Dijelovi tudih radova koji nisu
pravilno citirani, smatraju se plagijatom, odnosno nezakonitim prisvajanjem tadeg
znanstvenog ili struénoga rada. Sukladne navedenom studenti su duZni potpisati izjavu o
autorstvu rada.

/

Ta, .. AkoV Tuikovic (ime i prezime) pod punom moralnom,
materijalnom i kaznenom odgovornoidfu, izjavljujem da sam iskljudivi
autor/ica zawhoym (obrisati n o) rada pod naslovom
koMRAGAT WA  ALMLL PO A pisati naslov) te da u
navedenom radu nisu na nedozvoljeni naéin (bez pravilnog citiranja) koristeni
dijelovi tudih radova. IPFOPEART IV (H NooRA(LLda

Bpe~A | Hr-A [#

PEeSPEIRWVE TRy (& 4 Studentfica:
ReceuTNH 5Luc/+.\°"(upisatiimeiprezime)

Lol Toboticd

(vlastoruéni potpis)

Sukladno Zakonu o znanstvenoj djelatnost i visokom obrazovanju zavrine/diplomske
radove sveudilifta su duZna trajno objaviti na javnoj internetskoj bazi sveudilidne knjiznice
u sastavu sveudilifta te kopirati u javnu internetsku bazu zavrinih/diplomskih radova
Nacionalne | sveudilisne knjiZnice. Zavréni radovi istovrsnih umjetnic¢kih studija koji se
realizivaju kroz umjetniéka ostvarenja objavljuju se na odgovarajuéi nadin

— -~

Ja, AAfteoV OOV (ime i prezime) neopozivo izjavijujem da
sam suglasan/na s javnom objavom zavrsnog/diplomskog (obrisati nepotrebno)
rada pod naslovem Y OMEACATWNA  ANALIZA ____ (upisati

naslov) &iji sam autor/ica. PO TOPAKA INFOLMAT\WVIIH
(Ro-BAMA  BRc-A | HRT-A
-ooPE KT WVE (R4 (¢J Student/ica:
\'z PERY OSALE v fupisati ime i prezime)

' Sl
dalon lokound

(vlastoruéni potpis)

MM






HL3YON
ALISY3IAINN

_|_

SVEUCILISTE
SJEVER

SveucdiliSte
Sjever

1 ZA
MMI

Odjel Komunikologije, medija i novinarstva

Zavrsni rad br. 279_KMN_2023

Komparativna analiza postupaka informativnih programa
BBC-a i HRT-a iz perspektive triju recentnih slu¢ajeva

Student

Jakov Tukovi¢, 0130344186

Mentorica

doc. dr. sc. Irena Radej Milici¢

Koprivnica, rujan 2023. godine



Predgovor

Potaknut velikim zanimanjem za televizijski medij i medijsku teoriju vezanu uz
prouc¢avanje europskih medijskih modela, nisam morao dugo razmisljati o odabiru teme zavr$nog
rada. Moje zanimanje za televiziju zapocelo je jo§ u djetinjstvu. Na studiju Komunikologije,
medija i novinarstva stekao sam uvid i obogatio svoje znanje o televiziji i medijima u Sirem
kontekstu te su mi kolegiji vezani uz televiziju pomogli odabrati smjer u kojem zelim nastaviti

svoju novinarsku karijeru.

Ovom prilikom zelim zahvaliti svojoj mentorici doc. dr. sc. Ireni Radej Mili¢i¢ na pomo¢i,

ohrabrenju i strpljivosti. Isto tako, zahvaljujem svojoj obitelji i prijateljima na podrsci.



Sazetak

Ovaj rad ¢e istraziti kako su BBC i HRT postupali u slu¢ajevima izvjestavanja 0 konkretnim
zbivanjima te o postupcima upravnih odbora i direktora medija, potom o0 odnosu aktualne politicke
vlasti prema medijima te ¢e analizirati razlike i sli¢nosti u postupcima obaju medija. Fokus ¢e biti
na etickim i profesionalnim standardima koje su ove medijske kuce primijenile, na njihovim
reakcijama na politicke kritike 1 pritiske te kako su odrzavale vjerodostojnost medu publikom.

Kulturni, politi¢ki i druStveni kontekst bit ¢e kljuan za dublje razumijevanje ovih slucajeva.

Razmatrat ¢u i analizirati sluajeve s BBC-a vezane uz politiku Vlade bivSeg britanskog
premijera Borisa Johnsona, odnosno na koji se nacin aktualna politika odnosila prema
nacionalnom mediju. Spomenut ¢u i malverzacije koje se ti¢u bivseg generalnog direktora BBC-a
Richarda Sharpa optuZenog da je sudjelovao u davanju financijske pomo¢i tadasnjem britanskom
premijeru, zatim slucaj voditelja Garyja Linekera koji je bio suspendiran zbog objave na Twitteru,
te slucaj voditelja Davida Attenborougha kojem je BBC zabranio emitiranje jedne emisije kako se

ne bi zamjerio desnoj strani politickog spektra UK-a.

Razmatrat ¢u 1 analizirati slucajeve s HRT-a, kao §to je onaj s glavnom urednicom IMS-a
Katarinom Perisom Cakarun za koju je u vi$e navrata dokazano da namjesta intervjue s éelnicima
vladajuce stranke i pogoduje im na razli¢ite nac¢ine, potom slucaj ,,Advent* u kojem bivsi glavni
ravnatelj HRT-a Kazimir Baci¢ optuzen da pogoduje i izvr$ava usluge privatnim poduzetnicima
kako bi ostvario financijski profit, zavr§ava u pritvoru, a kasnije se vrati raditi na taj isti javni
servis, samo na nizoj poziciji, te sluc¢aj Tre¢ih programa u okviru zbivanja 2016. godine, s
naglaskom na onaj u kojem je bivsi glavni urednik HRT-a 3 Dean Sosa bez ikakvog razloga

otpusten s te pozicije.

Kljuéne rije€i: medijski modeli, javni servisi, televizija, BBC, HRT



Summary

This paper will explore how the BBC and HRT have acted in specific cases of reporting and
the procedures of boards of directors and media directors, the relationship of the current political
authorities towards the media and will analyze differences and similarities in the procedures of
both media. The focus will be on the ethical and professional standards these media outlets have
applied, how they responded to criticism and pressures, and how they maintained their credibility
among audiences. The cultural, political and social context will be key to a deeper understanding

of these cases.

I will consider and analyse cases from the BBC related to the policies of the government of
former British Prime Minister Boris Johnson, i.e. how current politics treated the national media.
I will also mention the malfeasance involving former BBC Director-General Richard Sharp
accused of having participated in financial aid to the then British prime minister, then the case of
host Gary Lineker who was suspended for posting on Twitter and the case of presenter David
Attenborough who has been banned from broadcasting a single show by the BBC in order not to
run afoul of a certain political current in the UK.

I will also discuss cases from HRT, such as the one with the editor-in-chief of IMS Katarina
Perisa Cakarun, who has been repeatedly proven to rig interviews with leaders of the ruling party
and favour them in different ways, the "Advent" case in which the former director general of HRT
Kazimir Baci¢ favours and performs services to private entrepreneurs in order to make personal
financial profit, ends up in custody, and later returns to work at the same public service, only in a
lower position and finally a case of Third Programmes, especially the one in which the former
editor-in-chief of HRT 3 Dean Sosa was layed off from that position for no apparent reason except

being part of non-favourable editorial staff at that moment.

Keywords: media models, public services, television, BBC, HRT



Popis koristenih kratica

BBC — British Broadcasting Corporation

HRT — Hrvatska radio televizija

HTV - Hrvatska televizija

EBU - Europska radiodifuzijska unija

RTZ - Radio Televizija Zagreb

ITV — Independent Television

SSSR - Savez Sovjetskih Socijalistickih Republika

IMS — Informativni medijski servis

HDZ — Hrvatska Demokratska Zajednica

UK — Ujedinjeno Kraljevstvo

RH — Republika Hrvatska

USKOK - Ured za suzbijanje korupcije i organiziranog kriminaliteta
SFRJ — Socijalisticka Federativna Republika Jugoslavija
HND — Hrvatsko novinarsko drustvo

HZ — Hrvatske Zeljeznice

HEP — Hrvatska elektroprivreda



Sadrzaj

o 1=T [0 010 SRR
V2] 1 SRR
SUIMMIAIY .ttt ettt ettt e ekt e e st e e skt e e Attt e e Rttt e ah e e eh e e en e e e nn b e e e nbb e e e nbb e e e nbn e e e nne s
Popis KOTIStenih KIatiCa.......cviiiiiiiiiiiicise e
Lo UVOO. ettt 1
2. RAANE PretPOSTAVKE .....c..oiiiiiiiieiie e 2
3. TEOTIISKI OKVIT ..ttt bbb 3
3.1. Sjevernoatlantski medijski Model ... 4
3.2. Mediteranski medijski MOEl ...........cccoveiiiiiiieie e 6
3.3. Isto¢noeuropski medijski MOdel.........cccooviiiiiiiiiiiiii 7
4. Javni Servisi U UK T RH ..o 9
4.1, O POVIJESTE BBC-a ...t 9
O O I 10 )Y | 11 (I o | I OSSPSR 11
5. Utjecaj vlade Borisa Johnsona na informativni program BBC-a.........cccccecveniiinnnnnne 14
5.1. Slucaj Richard Sharp........cccoiiiiiiiiii 14
5.2, SIUCA) LINEKET ...cuviiiiiiiiiiieee e 16
5.3. Slucaj AttenboroUZh........cccviiiiiiiiiiii 18
6.  Utjecaj recentnih vlada RH na informativni program HRT-a ........ccccooovviiineninennnnnn 21
6.1. Slucaj urednice Katarine Perise CaKarun ...........c..cooevevereiceneeesessessesesssssessessessees 21
6.2, SIUCA] ,, AQVENL .. .ottt sttt et e be e ree s 24
6.3, SIUCA] ,, TTECI ..ttt ne e 26
T ZAKLJUCAK ... s 29
8. BiIDIIOGrafija......ccviiiieiieiicce e 30

9. POPIS SHTKA ... 35



1. Uvod

Iako se radi o tradicionalnom mediju, televizija u danasnjem dinami¢nom svijetu jos uvijek je
jedan od najutjecajnijih izvora informacija, edukacije i zabave. Medijske kuce, poput britanskog
BBC-a i hrvatskog HRT-a, imaju klju¢nu ulogu u oblikovanju javnog mnijenja i pruzanju
relevantnog sadrzaja svojoj publici. Ovaj zavrsni rad temelji se na komparativnoj analizi postupaka

informativnih programa BBC-a i HRT-a iz perspektive triju recentnih slucajeva.

Dvije medijske kuc¢e - BBC 1 HRT, iako u razli¢itim kulturnim i dru$tvenim okruzenjima, kao
javni servisi dijele sli¢ne ciljeve jer su medu publikom etablirani kao mediji s bogatom prosloscu,

velikim ugledom i utjecajem na globalnoj (BBC) i drZzavnoj razini (oba servisa).

Promatranje razlika i slicnosti izmedu ovih dvaju javnih servisa pomo¢i ¢e bolje razumjeti kako
razli¢ite medijske organizacije reagiraju na sli¢ne situacije i kako se prilagodavaju zahtjevima
modernog medijskog okruZenja te koliko je vazno razumjeti da se demokracija, ni mediji koji su

njezin kljuéni segment — ne podrazumijevaju sami po sebi.



2. Radne pretpostavke

S obzirom da se BBC nalazi u atlantskom, odnosno zapadnoeuropskom, a HRT u
isto¢noeuropskom i mediteranskom medijskom modelu, o ¢emu ¢e vise rijeCi biti u trecem
poglavlju, ¢ak bi i nekom laiku koji medije ne prou¢ava metodoloski ve¢ se susrece S njima
iskljucivo kao pripadnik medijske publike, bilo jasno da ova dva medijska giganta i predstavnici
nacionalnih medija u UK-u i RH imaju razli¢ite percepcije i prakse u nacinu izvjestavanja i

oblikovanju informativnog programa.

Shodno tome, logi¢na pretpostavka bila bi da BBC u odnosu na HRT ima manji ili nikakav
upliv politike u prezentiranju medijskog sadrzaja publici i1 utjecaju na celne ljude 1 zaposlenike
navedenih medija. HRT s druge strane, kao televizija koja je nastala u medijskom modelu
oblikovanom u vrlo burnom povijesno-politickom kontekstu, od Zivota u komunisti¢koj SFRJ, do
militantne tranzicije u demokraciju 1990-tih, trebala bi ocrtavati medijske karakteristike s puno

manje postivanja novinarskih i ostalih profesionalnih postulata i smjernica.

Radna pretpostavka 1: Buduci da se nalazi u zapadnoeuropskom medijskom modelu, na
oblikovanje programskog sadrzaja u informativhnom programu BBC-a ne utjece nikakva

politi¢ka struja te je program u potpunosti neovisan 1 nepristran.

Radna pretpostavka 2: Informativni program na HRT-u ima karakteristike isto¢noeuropskog
medijskog modela u kontekstu sprege s politickim strankama te aktualna vlast pokusava
legalnim legislativnim sredstvima utjecati na izbor Celnih ljudi u upravnim odjelima i

ravnateljstvu medija.



3. Teorijski okvir

,,U Nizozemskoj je granica Europe potpuno jasna: ocean. Ali ovdje? Gdje pocinje? Gdje
zavrsava? Ako Europu pogledas s istoka, otvara ti se sasvim druga perspektiva. Zapadna je Europa
bila sama sebi dovoljna, dok su se na isto¢nim granicama ljudi pitali ,,Pripadamo 1i mi Europi?*
Zato se u istoénoj Europi toliko i raspravlja o prirodi Europe, mnogo vise nego na Zapadu. Sto je

Europa? Kakva ¢e Europa postati?* (Mak 2004: 527).

Europa svoju bogatu medijsku povijest, koju ujedno odlikuje brojnost i raznolikost perspektiva
kojima ih tumaci, duguje plodnom tlu za razvoj kultura omedenih drzavama i uvjetovanih
jezicima. To dovodi do stvaranja raznolikih politickih ideja (Terzis 2007: 17). U teoriji medija veé
je dvadesetak godina prihvaceno da postoje 4 medijska modela koja pokazuju na koji naéin u
odredenim drzavama mediji informiraju gradane i1 oblikuju njihovo javno mnijenje. TO Su:

isto¢noeuropski, mediteranski, zapadnoeuropski 1 sjevernoeuropski medijski model.

Modeli temeljeni na politickom i medijskom pluralizmu glavni su ¢cimbenik oblikovanja medija
koji odgovorno informiraju gradane. S druge strane, postoje i modeli u kojima su mediji pod
politickim utjecajem pa pogoduju politickim strankama i razli¢itim interesnim skupinama, pa
shodno tome ogranic¢avaju medijske slobode i loSe utje¢u na objektivno izvjestavanje (Terzis 2007:
20). Svaka drzava ima svoje specifi¢nosti, ali medijski modeli strukturalno i funkcionalno

prikazuju njihove sli¢nosti i meduodnose.



Finland /

/
Estoni§

Oy

United Denmark
¢, Kingdom 5

Ireland

Ukraine

\ﬁ"mva
Hungary;

Romania {/

A
Portugal
Spain

Slika 1. Karta Europe koja vizualno odjeljuje 4 medijska modela®

Medijski modeli u Europi reflektiraju sloZenost u balansiranju izmedu ekonomske slike
neke drzave, stavova uvrijeZenih i oblikovanih u kulturi odredene nacije te drzavne regulacije u
kontekstu zakona i razine demokracije usmjerene prema medijima. Uz pomoc¢ razvijanja medijskih
modela, neophodno je i promicanje razmjene iskustava izmedu drzava zbog ocuvanja

demokratskih vrijednosti 1 kriti€kog novinarstva.

3.1. Sjevernoatlantski medijski model

Sjevernoatlantski medijski model jedan je od sistematskih i metodoloskih modela u prikazu
medijskog suodnosa medu drzavama. Jos ga se naziva i liberalni ili angloameric¢ki model masovnih
medija, a zapravo je jedini model koji je koherentno analiziran u istraZivanjima i studijama te je
zapravo model prema ¢ijim obiljezjima teze drzave ostalih medijskih modela (Terzis 2007: 20).
Drzave koje ¢ine ovaj model su Ujedinjeno Kraljevstvo, Irska, ali i Sjedinjene Ameri¢ke Drzave
te Kanada. Prekooceanske drzave dijele mjesto s europskim drzavama u ovom modelu zbog

europskog visestoljetnog utjecaja na osnivanje i oblikovanje medija na sjevernoamerickom tlu.

1 1zvor: Nastavni materijal s kolegija Europski medijski prostor



Revolucionarni procesi koji su oblikovali demokratske institucije na podrucju Sjeverne
Amerike 1 Zapadne Europe u 18. 1 19. stoljecu, stvorili su plodno tlo za slobodu izrazavanja koja
se prelila i u svijet medija. Tome je pridonijela i industrijska revolucija te razvoj filozofske i
politicke misli zahvaljujuéi filozofima poput Johna Locka 1 Johna Stuarta Milla. U spomenutom
drzavama se u 19. stoljecu intenzivirao razvoj komercijalno odrzivog novinstva. Novine su postale
snazni i neovisni poslovni sustavi, a kao posljedica toga transformirao se njihov politicki utjecaj.
To se smanjilo polovicom 20. stolje¢a pojavom televizije, ali utjecaj tiskanih medija ostaje stabilan
i snazan, s tirazama znacajno vi§ima od onih u mediteranskom (polariziranom) modelu.
Komercijalno odrzivi i uspjesni novinski sustavi u sjevernoatlanskom medijskom sustavu izravno
utjeCu na razvoj stila izvjeStavanja temeljenog na Cinjenicama, a trend politiCkog paralelizma

relativno je slab u odnosu na ostale europske medijske modele.

Politi¢ki paralelizam u medijima pojavljuje se u situacijama kada medijski sadrzaj reflektira
ili podrzava politi¢ke stavove odredenih stranaka i ideologija (Terzis 2007: 29). Na taj nac¢in mediji
isti¢u svoje tendencije 1 preferencije $to se onda odrazava na nacin izvjeStavanja te favoriziranju
odredenih tema. Kao dio sjevernoatlantskog medijskog sustava, Fox News je prepoznatljiv po
svojim konzervativno orijentiranim politickim stajaliStima 1 takvom izvjestavanju. MSNBC se s
druge strane percipira kao skloniji liberalnim stajaliStima. U duhu slobodnog trzista, mediji su

vecinom u privatnom vlasnistvu.

U ovom sustavu upliv drzave u medije 1 medijske strukture vrlo je malen, a uloga medija
izrazito snazna (Terzis 2007: 30). Minimalna intervencija drzave u rad novinara i medija
omogucuje kritiziranje, izvjeStavanje 1 istrazivanje bez straha od represija te je temelj medijske
slobode. Takoder, nema toliko pritisaka da predstavnici medija moraju slijediti odredenu politicku
agendu i ekonomske interese. Dominantan je izvjestajni, odnosno informativni novinarski stil, a
senzacionalizam se, koliko je to moguce, pokusava izbjeci. Naglasak se stavlja na vijesti, a ne na

komentare i politicku retoriku. Novinarski profesionalizam relativno je snazno razvijen.

U ostalim medijskim modelima ne postoji tolika otvorenost prema medunarodnim
informacijama, dok u sjevernoatlanskom medijskom modelu postoji kontinuirana praksa
prenoSenja vijesti koje su od medunarodnog znacaja. Ovaj model razvio je prepoznatljive
institucije samoregulacije kako bi se struka samoreflektivno mogla kontrolirati. Najpoznatiji
primjer je britanska Press Complaints Commision (Tiskovna komisija za Zalbe) (Terzis 2007: 29).

osnovana 1991. godine kako bi zastitila privatnost pred iznimno nasrtljivim tabloidima za zasStitu
5



privatnosti zbog iznimno nasrtljivih tabloida i bolje regulacije prava na odgovor (demanti). Za

razliku od Ujedinjenog Kraljevstva, Irska nema takve institucije.

3.2.  Mediteranski medijski model

Posebnost hrvatskog medijskog prostora lezi u cinjenici da pripada i mediteranskom i
isto¢noeuropskom medijskom modelu. Cesto se naziva i polarizirani pluralisticki model jer su
mediji u tim drzavama tradicionalno shvaéeni kao sredstvo izrazavanja ideologija i kao sredstvo
politicke mobilizacije (Terzis 2007: 55). Osim Hrvatske, u mediteranski medijski model spadaju

jos Turska, Malta, Cipar, Gr¢cka, Italija, Portugal, gpanjolska 1 Francuska.

Spomenute drzave relativno su se kasno industrijalizirale te kasno i nejednako razvile liberalne
institucije. Kulturama im dominiraju religija i crkvi srodne institucije. Shodno tome, demokratske
tranzicije dogodile su se kasno, u Italiji tek 1945. godine. Nisu bili rijetke niti vojne diktature,

primjerice u Portugalu, te drzavni udari (Terzis 2007: 192), kao $to je triput bio slu¢aj u Turskoj.

TiraZe su znac¢ajno manje nego u sjevernoatlanskom medijskom modelu jer je razina cirkulacije
novina osjetno niza, ali se elektronickim medijima daje veca paznja. To se posebno vidi u
usporedbi s ostatkom drzava zapadne Europe. U modelu se javlja tzv. odvjetnicko novinarstvo
(advocacy journalism), gdje se daje prednost komentarima naustrb izvjeStavanju pa je
profesionalna neutralnost iznimno narusena (Terzis 2007: 192). Komentari mogu izrazavati
osobne stavove i miSljenja, a to dovodi do smanjenja povjerenja publike i manipulacije njihovim

stavovima. Na taj nacin se ne odrZava ravnoteZa izmedu stava redakcije 1 publike.

Vlasnicke strukture medija pokazuju alarmantnu razinu instrumentalizacije od strane oligarha,
industrije, politi¢kih stranaka i drzave koji ograni¢ava autonomiju novinara i medija. Primjerice,
obitelj Berlusconi u Italiji posjeduje mnogo privatnih televizijskih stanica 1 nakladnickih kuca, a
Spanjolska radio postaja El Pais pokazuje znatan utjecaj kompanije PRISA bliskog socijalistickoj
stranci PSOE, dok je privatna televizija EI Mundo (Terzis 2007: 194) u vlasnistvu konzervativne

stranke Partido popular.

Na Malti Crkva, Sveuciliste i politicke stranku posjeduju radijske i televizijske postaje (Terzis

2007: 195), a u Spanjolskoj i Grékoj vladajuéa stranka izravno nadzire emitiranje programa te se



uredni$tva smjenjuju usporedno sa smjenom u parlamentu. Slabo se reguliraju i radijske

frekvencije.

3.3. Istocnoeuropski medijski model

U isto¢noeuropski medijski model spadaju sve europske drzave koje dijele postkomunisticko
nasljede (Terzis 2007: 303). To su Ceska. Madarska, Bugarska, Rumunjska, Slovenija, Hrvatska,
Bosna i Hercegovina, Srbija, Crna Gora, Makedonija i Albanija te juZznokavkaske 1 srednjoazijske

drzave koje su nekada bile dio SSSR-a poput Armenije, Azerbajdzana i Gruzije.

Isto¢na Europa prosla je kroz turbulentne politi¢ke, drustvene i ekonomske promjene tijekom
posljednjih nekoliko desetljeca te razvila jedinstveni medijski model koji odrazava specifi¢nosti
tranzicijskog razdoblja. Ovaj model odrazava borbu za medijsku neovisnost, pluralizam i

demokratske vrijednosti u kontekstu obnove demokracije nakon pada komunizma.

Medijski sektor koji je u istocnoj Europi bio pod strogom kontrolom drZave, postao je srediSte
tranzicije prema demokraciji 1 slobodi izraZzavanja. Medutim, tijekom ovog procesa suo€avanja s
prosloS¢u 1 izgradnje demokratskih institucija, medijski se sektor suoCio s mnogim izazovima

poput prilagodbe novim slobodama i osiguravanju neovisnosti (Terzis 2007: 304).

Kasna demokratizacija i nepotpuna modernizacija te politicki Klijentelizam prodrli su u
drustvene sustave na podrucju ekonomije, sudstva te napose medija. Vlasnicke strukture, politicka
uplitanja i kontrola oglasavanja ugroZavaju nepristranost i objektivnost medijskog izvjeStavanja u

ovom modelu. Potrebna je ¢vrsta regulacija koja ¢e osigurati put prema medijskoj slobodi.

Model je karakteristi¢an po svojem imitativnom, odnosno mimeti¢kom procesu (Terzis 2007:
305), i to u dvije varijante: svjesnom kopiranju zapadnoeuropskih medijskih sustava i modela te
prirodnom ponavljanju u situacijama kada sli¢ni faktori i silnice utjecu na situacije. Do svjesnog
kopiranja dolazi nakon prvotnih promjena politika i1 legislativnih zahvata, a do prirodnog
ponavljanja nakon §to su politicki sustavi i trziSne snage uzele maha i pocele pojacano djelovati

na medijske sustave.

U Hrvatskoj i drzavama bivse Jugoslavije 1990-ih opstao je mali broj kvalitetnog novinstva,

neovisnog od interesnih skupina, i to nakon plodonosnih osamdesetih s naslovima poput Poleta,

7



Miladine, Vjesnika i Danasa (Terzis 2007: 329). Povecao se broj naslova i novinskih kompanija, a
pao je broj naklada te se povecao odljev kadrova. Fenomen tabloidizacije doveo je do zloupotrebe
medija u mafijaske i politicke svrhe, poput Slobodnog tjednika Marinka Bozi¢a. U novije vrijeme
pak sve ¢esc¢e svjedoCimo izdaSnim financijskim ,,potporama‘* pojedinih ministarstava Vlade RH
razli¢itim projektima koje ,,medijski podrzavaju®, primjerice Jutarnji ili Vecernji list. To su

projekti vezani uz Peljeski most, HZ, HEP, itd.



4. Javni servisi u UK i RH

Medijski javni servisi u UK-u poput BBC-a, ITV-a, Channel 4-a i S4C-a, imaju odredene
karakteristike koje ih razlikuju od komercijalnih medijskih organizacija. Obavezni su sluziti
javnom interesu i opem dobru. Njihova osnovna svrha nije samo ostvarivanje profita, veé

pruzanje raznovrsnog sadrzaja koji informira, obrazuje i zabavlja javnost.

Javni servisi trebaju odrzavati neovisnost od politickih pritisaka i komercijalnih interesa. To
osigurava da novinarstvo i programi budu slobodni od vanjskih utjecaja i da se donose odluke u

skladu s novinarskim standardima.

Queen's Charter vazan je dokument koji sluzi kao pravni okvir za osnivanje i upravljanje BBC-
om pa je stoga imao kljucnu ulogu u oblikovanju legislativnih okvira i postavljanju temelja za
kvalitetno novinarstvo u UK-u. Dokument je uspostavio oshovne principe i ciljeve BBC-a
ukljucujuéi neovisnost, nepristranost i obvezu pruzanja informacija za cijelu naciju. Aktualna
politika BBC-a barem se u teoriji temelji na nacelima utvrdenima Queen's Charterom. Kroz godine
je dokument revidiran kako bi se uskladio i prilagodio promjenama u medijskom okruZenju i
drustvu te osigurao da BBC ostane relevantan javni servis (The Royal Charter). U kontekstu nacina
rada javnih servisa Sirom svijeta, ovaj model predstavlja inspiraciju za mnoge druge drzave koje

teze stvaranju sli¢nih medijskih zakonitosti.

Isto tako, javni servisi trebaju osigurati raznolikost sadrzaja koji odrZava Siroki spektar
interesa, kultura i miSljenja demografskih grupa unutar drustva. To ukljucuje pruzanje platforme
za manje zastupljene skupine i promicanje inkluzivnosti. | BBC i HRT imaju odliku autoreflekcije

jer oba medija, najcesce afirmativno, ali ne ¢esto, piSu o samima sebi.

4.1. O povijesti BBC-a

BBC je osnovan 1922. godine kao organizacija za pruzanje radijskih usluga. Medutim, prvi
koraci prema televiziji dogodili su se 1929. godine kada je John Logie Baird, skotski izumitelj,
prvi put emitirao televizijski signal s prostora na kojem je BBC imao frekvencijsku pokrivenost.
Godinu dana kasnije, BBC je poceo s eksperimentalnim televizijskim prijenosima, iako su im

tehnicka 1 financijska sredstva bila relativno skromna.



Tijekom Drugog svjetskog rata, televizijski programi bili su privremeno obustavljeni zbog
prioriteta kojeg su uzivale radijske vijesti o ratu. Radijski program BBC World Service odigrao je
klju¢nu ulogu o podrzavanju pokreta otpora u Francuskoj i Norveskoj tijekom Drugog svjetskog
rata. Mocna 1 pouzdana emisija Moc¢na i1 pouzdana emisija, koja je dostizala slusatelje diljem
okupirane Europe, pruzila je vitalne informacije, moralnu podrsku i nadu gradanima koji su se
suprotstavljali nacisti¢koj okupaciji. Uloga BBC World Service-a bila je posebno znacajna u
Sirenju vijesti 1 informacija o napredovanju saveznickih snaga i prenoSenju strategija za borbu
protiv okupatora. Emisija je omogucila liderima pokreta otpora komuniciranje sa saveznicima i

koordinaciju akcija.

Nakon rata, televizija je brzo postala klju¢na komponenta u razvitku BBC-a kao medija.
Uvedene su emisije poput Television Newsreel i zabavni sadrzaji kao §to su serije Muffin the Mule
i Quatermass Experiment. Televizija je postala sve popularnija, iako je veé¢ina domacinstava jo§

uvijek bila bez televizijskih prijemnika.

Sezdesete i sedamdesete godine obiljeZile su eksponencijalni rast u popularnosti televizije.
BBC je postao domac¢inom dogadaja poput emitiranja prvog medunarodnog televizijskog signala
putem satelita (Our World, 1967.). Emisije poput Doctor Who i Monty Python's Flying Circus
stvorile su kultne trenutke britanske televizijske povijesti.

1980-ih i 1990-ih, BBC se usmjerio prema diverzifikaciji programa i interaktivnim sadrzajima.

Pocetkom devedesetih, BBC je pruzio svoj prvi 24-satni program s vijestima, BBC News 24.

Digitalizacija je omogucila bolju kvalitetu slike 1 zvuka te je osigurala Siru dostupnost programa.

10



[fhs .
f T —— ~
y {
«

S W

| I I 2
S
) -

[ "

el -

Slika 2. Sjediste BBC-a u Londonu?

U 21. stolje¢u, BBC je postao globalni lider u proizvodnji visokokvalitetnog medijskog
sadrzaja, dosezuc¢i publiku diljem svijeta. Njegove dokumentarne emisije i serijali poput Planet
Earth-a postali su sinonim za televizijsku kvalitetu i pouzdanost. BBC se prilagodio digitalizaciji
ponudivsi publici BBC iPlayer platformu koja omogucava gledateljima gledanje sadrZaja na

zahtjev, ¢ime se izbjegava narativ linearnog medija.

4.2. O povijesti HRT-a

Povijest javne televizije u Hrvatskoj, kao i kod BBC-a, usko je vezana uz radio. Hrvatska Radio
Televizija koja se do 1990. zvala Radio Televizija Zagreb svoje je eksperimentalno emitiranje
zapocela na 30 obljetnicu osnutka Radija Zagreb 15. svibnja 1956. godine kada je na krovu
Tomislavova doma na Sljemenu postavljen prvi televizijski odasilja¢ u ondaSnjoj drzavi.
Televizijska slika reemitirala je program talijanskog RAI-a i austrijskog ORF-a. Prvi realizirani
program Radio Televizije Zagreb bio je izravni prijenos otvaranja Zagrebackog velesajma 7. rujna
iste godine, a prvo emitiranje vlastitog programa zapocelo je dva mjeseca kasnije, na tadasnji Dan

republike 29. studenog iz ,,Okrugle dvorane® studija u JuriSi¢evoj ulici 4.

2 |zvor: https://www.businessinsider.com/final-public-tour-of-the-bbc-2016-9 (pristupljeno 1. rujna 2023.)
11



Unato¢ manjku televizijske opreme, stru¢nog kadra i financijskih sredstava, medij je opstao
zahvaljujuéi upornosti tadainjeg generalnog direktora RTZ-a Ivana Sibla, ravnatelja Radija Zagreb

Zlatka Sinobada i tehni¢kog direktora RTZ-a Romana Galica.

S obzirom na politicke okolnosti nastanka televizijskog medija u Hrvatskoj, nakon osnutka
televizijskih studija u Beogradu i Ljubljani, nastaje Jugoslavenska Radio Televizija (JRT), sustav
Sest televizijskih centara u tadaS$njoj Jugoslaviji, a RTZ je njegova sastavnica od 1958. godine.

Ulaskom u sastav JRT-a, sav informativni program prelazi u glavni centar u Beogradu.

Samoupravni koncept drustva i deetatizacija (od 1950-ih) doveli su do prebacivanja kontrolne
funkcije s vladajuce partije na tzv. organe drustvenog utjecaja (skupstina RTZ-a, programski
savjeti), sastavljene od predstavnika masovnih organizacija kulturnih ustanova i druStvenih
skupina. To je i1 na prakti¢noj razini otvaralo prostor dinamici $irih drustvenih interesa, iako je

RTV program uglavnom odrzavao odnose u politicCkom vrhu (HRT leksikon 2016: 438).

U jesen 1963. godine nastala je prva prava informativna emisija ,,Jucer, danas, sutra“ koja je u
pocetku donosila tjedni pregled zbivanja, a ve¢ je nakon godine dana svakodnevno informirala
gledatelje. 31. sijecnja 1967. godine u 20:00 sati iz zagrebaCkog je studija emitiran prvi ,, TV
Dnevnik*“. Urednici su bili Jura Orlovac i Branko Knezoci, a voditelji Oliver Mlakar i Gordana

Bonetti.

Najpopularnije emisije RTZ-a iz domene unutarnje i vanjske politike bile su ,,Objektiv 350 i
»otop“, a vodio ith je doajen hrvatskog televizijskog novinarstva Zvonko Letica. Prvo
eksperimentalno emitiranje programa u boji dozivjeli su gledatelji koji su 1968. godine pratili
prijenos Festivala u Opatiji. Zapadni medijski fenomeni ubrzo pronalaze mjesto i na naSim
ekranima pa se tako 1970. godine emitira 12 humoristiénih epizoda emisije ,,Covjece, ne ljuti se!*
u formatu skrivene kamere. U koraku sa svjetskim medijskim trendovima, iste godine emitira se
prvi talk show ,,Mali no¢ni razgovori® Angela Miladinova. Emisija ,,Kviskoteka® Laze Goluze bila

je prvi veliki televizijski kviz.

1972. godine RTZ uvodi drugi program, a 1975. u potpunosti prelaze na emitiranje u boji. Kao
i kod drugih televizija u svijetu, RTZ je prenosio velike dogadaje od javnog interesa, primjerice
konferenciju Nesvrstanih zemalja na Sri Lanci (1976.), Mediteranske igre u Splitu (1979.),
Jadranske susrete, Zimske olimpijske igre u Sarajevu (1984.), Univerzijadu u Zagrebu (1987.) i

Eurosong 1990. godine.
12



Veliko priznanje u kontekstu medijske vaznosti i ondaSnjeg pozicioniranja unutar srednjeg i
isto¢noeuropskog medijskog prostora doslo je RTZ-u 1967. godine kada ga je Eurovizijska

radiodifuzijska unija (EBU) odredila za tehnicki centar cijelog JRT-a.

/
4'
| O e, 42  eeemEtLE] B |
BT, g »
N : REunnr ™ E L i i I g e —
Tawi R i,
X /] T iy
N H R —
,,~"‘,l \
ﬂl‘,,., .‘

Slika 3. Sjediste HRT-a u Zagrebu®

Pocetkom 1990-ih u novonastalim ratnim okolnostima i promjenom vlasti, televizija se morala
prilagoditi i djelovati brzo. Tako je nakon demokratskih promjena i prvih viSestranackih izbora
29. lipnja 1990. godine Sabor Republike Hrvatske izglasao novi zakon o drzavnoj televiziji, a RTZ
promijenio ime u Hrvatska Radiotelevizija (HRT). Mnogi su medijski radnici poput snimatelja
Gordana Lederera i radijskog voditelja SiniSe Glavasevica u ratu Zzivotom platili rad na

novinarskim zadacima.

3 lIzvor:  https:/feurosong.hr/hrt-tek-odlucuje-o-nastupu-na-eurosongu-2020/hrt-prisavlje-zgrada-televizija/

(pristupljeno 1. rujna 2023.)
13



5. Utjecaj vlade Borisa Johnsona na informativni program BBC-

a

Kao §to ¢e u predstojec¢im poglavljima o tome biti vise rijeci, Vlada Borisa Johnsona koja je
na vlasti u UK-u bila od 2019. do 2022. godine i imala je snazan utjecaj na politiku, imenovanja

¢elnih ljudi 1 oblikovanje programske sheme na BBC-u.

Financijska pomo¢ direktora nacionalne televizije premijeru drzave, suspendiranje
dugogodisnjeg voditelja zbog izrazavanja osobnog misljenja na drustvenim mrezama te ukidanje
emisije, takore¢i ,,bardu“ dokumentarnog programa i iznimno popularnoj osobu u UK-u kako bi
se pogodovalo politickim elitama izaziva ozbiljne eticke i profesionalne probleme ( The Guardian

view on BBC independence: compromised at the top).

Javni servis bi, prema programskim nacelima i poveljama koje ga takvim definiraju — trebao
biti neovisno medijsko tijelo koje u svojem izvjeStavanju i strukturiranju programa ne favorizira 1
ne prilagodava se bilo kojoj politi¢koj opciji i nekom drugom lobiju. Iz sljedecih je primjera koji

su se dogodili na BBC-u vidljivo da u njihovom slucaju to nije bilo tako.

5.1. Sluéaj Richard Sharp

Donator torijevaca i bivsi direktor BBC-a Richard Sharp optuZzen je da je bio ukljucen u
razgovore o financiranju Vlade bivSeg britanskog premijera Borisa Johnsona kada se Johnson
nasao u financijskim potesko¢ama krajem 2020. godine. Navodno mu je pomogao organizirati
jamstvo za zajam od 800.000 funti (Frayer, Lauren. BBC chair quits over links to loans for Boris
Johnson — the man who appointed him). Sharp je bivsi investicijski bankar kojeg je Johnson
predlozio za mjesto direktora BBC-a pocetkom 2021. godine.

Unato¢ tome $to je Johnson u to vrijeme zaradivao 164.000 funti godiSnje, zapao je u
financijsku krizu, a nakon $to je postao premijer izgubio je i svoju kolumnu u Daily Telegraphu.
Prema pisanju medija, Sharp je Johnsonu predstavio multimilijunaSa, kanadskog poduzetnika
Sama Blytha, ujedno i Johnsonovog daljnjeg rodaka, koji je predlozio da bude jamac tadasnjeg
premijera za kredit (Seddon, Sean. Richard Sharp: BBC chairman resigns over report into

appointment). Nakon zajednicke vecere, navodno su dogovorili suradnju.

14



Blyth je u to vrijeme bio na popisu preporuka za mjesto glavnog izvrSnog direktora u British
Councilu. Za Guardian je Blyth rekao da je iznos puno manji od 800.000 funti te da je ,,zajam
napravljen pod potpuno komercijalnim uvjetima i prethodno odobren od strane premijerovog
kabineta.” Dodao je da Johnson nije znao nisSta o British Councilu dok ga Blyth nije obavijestio da

je odbio biti kandidat za mjesto direktora.

Anneliesse Dodds, predsjednica Laburisticke stranke, se u pismu povjereniku za standarde,
Danielu Greenbergu, osvrnula na kodeks ponaSanja zastupnika koji kaze da se ,,nositelji javnih
duznosti ne bi trebali stavljati pod bilo kakve financijske ili druge obveze prema vanjskim
pojedincima ili organizacijama koje bi mogle utjecati na njih u obavljanju njihovih sluzbenih

duznosti* (Labour urges probe into claims BBC chair helped Johnson secure loan guarantee).

Nakon $to je londonski Times otkrio ovaj potencijalni sukob interesa, Vlada je pokrenula
istragu, a nedugo zatim BBC je izvijestio da je Sharp zaista prekrsio pravila. U izvje$c¢u su napisali
da postoji moguénost da je Sharp preporu¢en za imenovanje na ¢elno mjesto BBC-a jer je privatno

financijski pomagao bivSeg premijera pa je na taj nacin doslo do sukoba interesa.

Slika 4. Richard Sharp i Boris Johnson*

Iako je Johnsonov glasnogovornik odbacio izvjes¢e 1 zanijekao bilo kakvu povezanost
Sharpa i Johnsona te izjavio da Sharp nikada nije Johnsonu davao financijske savjete, niti ih je
bivsi premijer od njega trazio, Sharp je nekoliko minuta nakon objave izvjes¢a podnio ostavku na

mjesto glavnog direktora BBC-a. Svoju je ostavku objasnio tako $to je prekrsio Kodeks upravljanja

4 lzvor:  https://news.stv.tv/world/bbc-chairman-richard-sharp-resigns-following-investigation-into-to-boris-
johnson-loan-guarantee (pristupljeno 1. rujna 2023.)

15



za javna imenovanja UK-a. Sharp je tvrdio da je krSenje bilo nenamjerno i da nije bilo materijalno
motivirano (lzjava Richarda Sharpa). Medutim, kako sam kaze, odlucio je da je ispravno dati
prioritet interesima BBC-a i prepustiti mjesto direktora nekom drugom jer bi ova ,,afera” mogla

jos vise kompromitirati njegov polozaj ukoliko ostane na funkciji do kraja mandata.

5.2. Slucaj Lineker

Bivsi kapetan engleske nogometne reprezentacije i televizijski voditelj Gary Lineker smijenjen
je s mjesta voditelja BBC-eve sportske emisije ,,Match of the Day* nakon $to je na Twitteru
kritizirao politiku britanske Vlade prema traziteljima azila (Football's Gary Lineker booted by

BBC over refugee policy twetts).

Lineker je na Twitteru napisao: ,,Nema velikog priljeva. Primamo puno manje izbjeglica nego

druge velike europske zemlje. Ovo je samo nemjerljivo okrutna politika usmjerena prema

<« Tweet

Gary Lineker @ @
)P @GaryLineker

There is no huge influx. We take far
fewer refugees than other major
European countries. This is just an
immeasurably cruel policy directed
at the most vulnerable people in
language that is not dissimilar to that
used by Germany in the 30s, and I'm
out of order?

Slika 5. Objava Garyja Linekera na Twitteru®

Tweet je bio potaknut izjavom britanskog premijera Rishija Sunaka u kojoj kaze da ce
trazitelji azila koji dodu u Veliku Britaniju malim brodovima kroz La Manche biti sprijeeni da

ostanu. Rekao je da ilegalna migracija nije postena prema britanskim poreznim obveznicima i

S Izvor: https://twitter.com/sonofr/status/1634504908916371456 (pristupljeno 1. rujna 2023.)
16



onima koji u Veliku Britaniju dolaze legalno (Britain prepares to unveil new powers to ,,stop the

boats ).

Lineker je tvrdio da njegov Twitter profil, s obzirom da je slobodni sportski voditelj, ne
podlijeze BBC-jevim strogim pravilima nepristranosti. Visoki torijevski politi¢ari 1 utjecajni
desnicarski kolumnisti i kritiCari, oStro su se protivili. Torijevski zastupnik i biv§i ministar kulture
John Whittingdale rekao je da Linekerovo odbijanje da izbriSe uvredljivi tweet ili se isprica
nedvojbeno veliki izazov za glavnog direktora BBC-a te da je objavljivanjem takvog tweeta
izazvao vodstvo BBC-a i izvukao se s tim. Ostali zaposlenici BBC-a ostali su frustrirani jer nisu
shvacali zasto je javnost opsjednuta tim dogadajem (Adams, Charley. Gary Lineker says he does
not fear BBC suspension over asylum policy tweet). Komentirali su da nitko nije iznenaden

Linekerovom ,,politikom* te da je on samo preplaceni sportski voditelj.

Glavni direktor BBC-a Tim Davie, ispricao se zbog prekida sportskog programa za vrijeme
Linekerove suspenzije i najavio neovisnu reviziju internih smjernica za koristenje drustvenih
medija. Davie je rekao da je ovo bilo teSko razdoblje za osoblje, suradnike, voditelje i publiku te
se ispri¢ao (Church, Ben. BBC reinstates star soccer host Gary Lineker after impartiality storm).
Naglasio je da je prepoznata potencijalna zbrka uzrokovana sivim zonama BBC-jevih smjernica

za druStvene medije koje su uvedene 2020. godine.

Medutim, iz smjernice za drustvene medije koje je Davie uveo, vidljivo je da se Lineker
objavivsi i ne izbrisavsi doti¢ni tweet oglusio na BBC-jeve smjernice. U Smjernicama se jasno
navodi da se pravila ne odnose samo na one Kkoji rade u aktualnim poslovima i vijestima, ve¢
pokrivaju i ,,druge koji nisu novinari, ali ipak imaju dodatnu odgovornost prema BBC-u zbog svoje

pozicije unutar BBC-a“*“ (Urednic¢ke smjernice BBC-a).

BBC iznosi svoje stajaliSte o nepristranosti u odjeljku 4 svojih urednickih smjernica.
Smjernice navode da je korporacija ,,predana postizanju duzne nepristranosti u svim svojim
rezultatima. Ova predanost temeljna je za nas ugled, nase vrijednosti i povjerenje publike.” Dalje
navode da nepristranost mora biti ,,adekvatna i primjerena rezultatu, uzimajuci u obzir predmet i
prirodu sadrZaja, vjerojatna oc¢ekivanja publike i sve znakove koji mogu utjecati na ta o¢ekivanja‘(
Urednic¢ke smjernice BBC-a). Dodaju da BBC-jev produkt mora uvijek ,,preispitivati argumente,
dovoditi u pitanje konsenzus i pozivati na odgovornost® uz dosljednost i duznu nepristranost.
Pravila i ocekivanja koriStenja drustvenih medija za sve kolege (zaposlenike, ugovorne osobe i

slobodnjake) kazu da se BBC ne smije dovoditi na lo§ glas te da ako posao (iako se ne navodi

17



konkretan posao unutar BBC-a) zahtjeva nepristranost, od zaposlenika se o¢ekuje da ne izraZzava
osobno misljenje o pitanjima javne politike i ,.kontroverznim temama* (Urednicke smjernice

BBC-a).

Lineker, inace najplaceniji voditelj na BBC-u, naposljetku se vratio na mjesto voditelja
nakon tri dana suspenzije s BBC-a. Emisija ,,Match of the Day* jedna je od najdugovjecnijih
emisija BBC-a i emitira se od 22. kolovoza 1964. godine. S emitiranjem je krenula na drugom
programu BBC-eve televizije (BBC Two), a od 1966. godine pa do danas emitira se na BBC One,
prvom programu britanske nacionalne televizije. Kao najdugovjecniji nogometni televizijski

program, emisija ,,Match of the Day* usla je u Guinessovu knjigu rekorda 2015. godine.

5.3. Slucaj Attenborough

BBC je odluc¢io ne emitirati jednu epizodu emisije Sir Davida Attenborougha ,,Wild Isles*
(Divlji otoci) o britanskoj divljoj prirodi zbog straha da bi njezine teme o uniStavanju prirode
mogle izazvati reakciju torijevskih politi¢ara i desni¢arskih medija (Horton, Helena. BBC will not

broadcast Attenborough episode over fear of ,, rightwing backlash ).

Odluka je razbjesnila neke kreatore programa na BBC-u jer strahuju da je tvrtka popustila pod
pritiskom lobistic¢kih skupina. BBC je odlu¢no zanijekao da je to bio slucaj i inzistirao da doti¢na

epizoda nikada nije bila namijenjena redovnom emitiranju na programu BBC-a.

Na Twitteru su pokusali demantirati Guardianovu objavu: ,,Ovo je potpuno netocno, ne postoji
'6. epizoda’. Divlji otoci su - i uvijek su bili - serija od 5 dijelova. Nabavili smo zaseban film za
iPlayer od RSPB-a, WWF-a i Silverback Films-a o ljudima koji rade na o¢uvanju i obnovi bioloske
raznolikosti Britanskih otoka“ (Simone, Carlo. BBC says there is no 6th episode of David
Attenborough's Wild Isles).

18



BBC Press Office
ooE

@bbcpress
This is totally inaccurate, there is no ‘6th episode’. Wild Isles is —and
always was - a 5 part series. We acquired a separate film for iPlayer from

the RSPB, WWF and Silverback Films about people working to preserve
and restore the biodiversity of the British Isles. @guardian

The,.
Guardian

Newspaper of the year

News Opinion Sport Culture Lifestyle

Environment P Climate crisis Wildlife Energy Pollution

BBC

BBC will not broadcast Attenborough
episode over fear of rightwing
backlash

Slika 6. Objava BBC-a na Twitteru®

Dokumentarnu seriju djelomi¢no su financirale dobrotvorne organizacije za ocCuvanje
prirode WWF i RSPB koje su takoder ranije kritizirane zbog politi¢kog lobiranja. Doti¢na epizoda
navodno je bila previse politicki intonirana i imala ,,prejake* politicke poruke (Halpin, Danny. No
sixth episode for Sir David Attenborough's Wild Isles, BBC says). Stoga je BBC posljednju epizodu
odluc¢io odvojiti od redovnog programa te je ona dostupna isklju¢ivo na digitalnoj platformi BBC

iPlayer.

Nakon toga, javio se Alastair Fothergill, direktor Silverback Filmsa i izvr$ni producent
emisije te potvrdio da je BBC narucio petodijelnu emisiju pod nazivom Wild Isles jos 2017. godine,
a RSPB 1 WWF su im se kao koprodukcijski partneri pridruzili 2018. godine. Rekao je da su tek
krajem 2021. godine spomenute organizacije za ocuvanje prirode narucile od Silverback Filmsa
da za njih snime film koji govori o iznimnom zalaganju ljudi koji se bore za o¢uvanje prirode u
UK-u i Irskoj.

8 Izvor: https://twitter.com/bbcpress/status/1634245237378785280 (pristupljeno 1. rujna 2023.)
19



Producentica programa Laura Howard za Guardian je rekla da im je njihova suradnja s
RSPB-om dala uvid u detaljne znanstvene podatke i informacije o gubitku divljih Zivotinja u UK-
u te smatra da to nije politicki obojeno, ve¢ da su to samo objektivne ¢injenice. Zastupnica stranke
Zelenih Caroline Lucas je za Brighton Pavilion izjavila da cenzura o prirodnim i klimatskim
situacijama nije nista drugo nego neoprostivo zanemarivanje duznosti koju javni servis ima prema

publici te da je ,,ova Vlada u opasnost dovela vise od 1700 zakona o zastiti okolisa.*

Odlukom o zabrani emitiranja jedne epizode emisije, vidljivo je da BBC, tvrtka koja
obavlja javnu informativnu djelatnost, odlucila pogodovati tada aktualnoj Vladi UK-a, kako im se
ne bi zamjerila jer im je Vlada dala svoje povjerenje, a na taj nacin doslo je do sukoba interesa.
Kada je rije¢ o osobnim interesima, u Smjernicama BBC-a stoji da sve osobe koje angazira BBC
duzne su prijaviti sve osobne interese koji mogu utjecati na njihov rad s BBC-jem (Urednicke

smjernice BBC-a).

U dijelu Smjernica koje govore o Uredni¢kom partnerstvu stoji da BBC ne bi trebao ulaziti
u urednicka partnerstva s politickim strankama 1 politiCkim organizacijama te lobistickim
skupinama. (Uredni¢ke smjernice BBC-a). Celne ljude BBC-a i bilo kojih medijskih kuéa,
posebice javnih servisa, ne bi smjele zastrasiti vladajuce politicke strukture kojima ocigledno nije
u cilju poduzeti legislativne i ine radnje za zaStitu okoliSa i spasavanje bioraznolikosti, nego u prvi

plan stavljaju populisticke politicke ,,igrice®.

Organizacije za zastitu okoliSa koje su financirale zabranjenu Sestu epizodu, nevezano uz BBC,
odlucile su iskoristiti epizodu za pokretanje kampanje pod nazivom Save Our Wild Isles te su
dobili potporu Nacionalnog fonda (Kettle, Emilia. BBC cancels Sir David Attenborough episode

over Tory backlash).

20



6. Utjecaj recentnih vlada RH na informativni program HRT-a

Aktualan utjecaj na informativni program HRT-a ima Vlada HDZ-a, politicke stranke koja je
u RH u kontinuitetu na vlasti od 2016. godine, na Celu s tada$njim premijerom Tihomirom
Oreskovi¢em. Danas ulogu predsjednika vlade obnaSa Andrej Plenkovi¢. Utjecaj ove politicke
opcije desnog centra na drzavni javni servis, ¢esto je bio predmet rasprave i kritike u hrvatskim
medijima te medu novinarima i medijskim stru¢njacima. Kriti¢ari su isticali da je Vlada pokusala
utjecati na uredivacku politiku HRT-a putem imenovanja i smjenjivanja visokih rukovoditelja i

urednika unutar ovog medija.

Kritike su takoder bile usmjerene prema financijskim pritiscima koje je Vlada HDZ-a vrsila
na HRT. Ponekad je, unato¢ zestokom protivljenju oporbe, u Saboru dolazilo do odluka kojima bi
se smanjila financijska podrska javnom servisu, $to je u konacnici kvalitetu 1 neovisnost medija
dovelo pod upitnik. Sporno je bilo i pitanje uredivacke politike. Aktualna Vlada pokusala je
utjecati na izbor i obradu vijesti. Dolazilo je i do promjena u zakonodavstvu koja su se negativno
odnosila na upravljanje HRT-om, a aktualna vlast imala je izgovor da su te promjene bile
usmjerene prema jacanju medijske neovisnosti unutar medija. Mnogi od tih primjera imali su i
svoj sudski epilog. Medutim, u vecini primjera pravda nije bila zadovoljena, a nacela kojima bi se
javni servisi trebali voditi, u cilju oplemenjivanja nacije pruZzanjem pravodobnih 1 istinitih

informacija, bila su iznevjerena. To ¢emo vidjeti u predstoje¢im sluc¢ajevima.

6.1. Slu¢aj urednice Katarine PeriSe Cakarun

Katarina Perisa Cakarun dosla je na mjesto glavne urednice Informativnog medijskog servisa
(IMS-a), prakticki ,,kicme* cijelog javnog servisa na HRT-u u ozujku 2016. godine kada je tadasnji
novi ravnatelj programa HRT-a Jozo Baris$i¢ od svih glavnih urednika HTV-ovih programa
zatrazio da mu predaju svoje mandate na raspolaganje (Matijevi¢, Bozena. Ruzici Reni¢ HTV1,
Katarini Perisi-Cakarun Informativno-medijski servis HRT-a). Tako je dotadasnju $eficu IMS-a
Lamiju Ale¢kovié zamijenila Katarina Peria Cakarun na mandat od pet godina koji je bio
obiljezen kritikama za priblizavanje HTV-a politickim interesima HDZ-a, stranke koja je tada bila,

a ijos uvijek je, na vlasti.

Hrvatski politicki tjednik Nacional objavio je prepisku e-maila izmedu Vladina

glasnogovornika Marka Mili¢a i Katarine Perise Cakarun u kolovozu 2021. godine u kojoj je jasno

21



vidljivo da Vlada HRT-u skoro u potpunosti fingira i namjesta intervjue. U konkretnom slu¢aju
stvar je bila jo§ bizarnija jer je taj intervju s premijerom Andrejom Plenkovic¢em trebala voditi
upravo Perisa Cakarun. Postavila mu je petnaestak pitanja koja su gotovo u potpunosti bila pitanja
iz spomenutog e-maila. Intervencije su bile iskljucivo stilske i minimalne, bez ikakvih potpitanja,

a dva je pitanja preskocila zbog nedostatka vremena.

S HRT-a su na upit o takvoj praksi za Nacional odgovorili da ,novinari IMS-a koji rade
intervjue s premijerom, predsjednikom drzave, ministrima ili s bilo kojom drugom osobom, ne
dostavljaju pitanja svojim sugovornicima ve¢ teme o kojima ¢e se razgovarati, $to je potpuno
uobicajena praksa u novinarstvu i jedini na¢in da sugovornik pristane na intervju“ (Petranovic,
Damir. Kako je Sefica HRT-ova informativnog servisa premijeru Plenkoviéu unaprijed slala

pitanja za intervju).

Nakon $to joj je tadasnji urednik HTV-a 4 te ujedno i predsjednik HND-a Hrvoje Zovko dao
ostavku na mjesto urednika nezadovoljan cenzurom i kaosom u programu, doslo je do svade koja
je rezultirala njegovim izvanrednim otkazom. Op¢inski sud u Zagrebu je presudom odbacio odluku
0 otkazu te presudio da Zovka HRT vrati na mjesto urednika u roku od petnaest, odnosno osam
dana po privremenoj mjeri te nalozio HRT-u da plati troskove parnickog postupka u iznosu 2.500
kuna. U presudi se navodi da je Odluka o otkazu ugovora o radu nezakonita jer ne sadrzi nikakve
informacije o ¢injenicama koje je poslodavac utvrdio tijekom postupka koji je proveo radi
utvrdivanja navodne povrede obveza iz radnog odnosa od strane tuzitelja. Tom je prilikom Zovko

izjavio da je ovo jo$ jedna pobjeda protiv HRT-a i neodgovornih ljudi.

Presuda nije obeshrabrila vodstvo HRT-a pa su mu jo$ jednom dali izvanredni otkaz radi
navodnog ranijeg incidenta s podredenima. | taj je otkaz sud proglasio nezakonitim te odbio HRT-
ov zahtjev za odStetom jer je Zovko govorio o cenzuri u programu te se u presudi navodi da su
radna atmosfera 1 okruzenje u razdoblju koje je trajalo dulje vrijeme bili takvi da su Zovka i druge
mogli osnovano uputiti na zakljuak o postojanju odredenog stupnja ograni¢enja zaposlenika
HRT-a u nesmetanom izrazavanju i razmjeni misljenja ideja (Sud presudio u korist Hrvoja Zovka:
| drugi otkaz na HRT-u bio je nezakonit). Za takvo je okruZenje u kojem se novinari nisu mogli

slobodno izrazavati bila odgovorna urednica Katarina PeriSa Cakarun.

U srpnju 2023. godine Katarina Perida Cakarun je nakon zavrienog javnog natje¢aja ponovno
izabrana za Seficu IMS-a Tom je prilikom izjavila da joj je to velika Cast i odgovornost te da ¢e

njezin urednicki tim na Celu s njom i dalje truditi da gledatelji budu informirani, da dobiju
22



relevantne i objektivne informacije iz zemlje i svijeta. Rekla je da ¢e oni i dalje dizati kvalitetu
programa i biti zahvalni gledateljima na ukazanom povjerenju (HDZ, odnosno, HTV zbija redove

pred izbore: Perisa Cakarun dobila novi mandat na celu informativnog programa).

U njezinu petogodi$njem mandatu postojale su jo§ mnoge indikacije koje bi Katarinu Perisu
Cakarun mogle dovesti u neprijeporan sukob interesa prilikom obnasanja najodgovornije funkcije
u informativnom programu javnog servisa. Primjerice, 2019. godine je njezin muz Zeljko Cakarun
imenovan za na¢elnika Sigurnosno-obavjestajne agencije (SOA-e) Centar — Zagreb (Suprug Sefice
HTV-ova IMS-a postao nacelnik Centra SOA-e Zagreb). Prije nego $to je postala glavna urednica
IMS-a u javnost je procurila fotografija na kojoj je grli bivsi predsjednik HDZ-a Tomislav
Karamarko.

. oy

»‘:‘ i_‘ A~
?” § 3 \' /
},‘ A TR \ y

Slika 7. Katarina Perisa Cakarun i Tomislav Karamarko’

Inade bogata televizijska i novinarska karijera Katarine Perise Cakarun koja je zapocela
1996. godine ukljucuje dugogodisnji staz novinarke i urednice u informativnom programu HTV-
a. Radila je kao urednica Redakcije unutarnje politike HTV-a, a kao novinarka, reporterka,
urednica i voditeljica radila je u brojnim emisijama informativnog programa HTV-a te velikim

televizijskim projektima poput pracenja izbora, obiljezavanja obljetnica poput vojno-redarstvene

" 1zvor: https://www.index.hr/vijesti/clanak/vecerasnje-suceljavanje-organizirala-hrtovka-poznata-po-zagrljaju-
s-karamarkom/2140935.aspx (pristupljeno 2. rujna 2023.)

23



akcije Oluja, obljetnice pada Vukovara i drugih. Ostvarila je brojne intervjue s velikim brojem
znacajnih ljudi iz hrvatske druStveno-politicke sfere. Diplomirala je hrvatski jezik i knjizevnost na
zadarskom Filozofskom fakultetu (HINA. , Reizbor Perise Cakarun za Seficu Informativnog

programa jos je jedan c¢avao u lijesu profesionalizmu i medijskim slobodama na HRT-u*).

6.2. Slucaj ,,Advent*

Tadasnji glavni ravnatelj HRT-a Kazimir Baci¢ uhiéen je 2021. godine, zajedno s privatnim
poduzetnikom Milanom Loncari¢em zbog sumnje da su davali mito i trgovali utjecajem, a osoba
koja je to mito primala bila je tada$nji zagrebacki gradonacelnik Milan Bandi¢ (Jakeli¢, Ivana.

Baci¢ optuzen da je Bandicu predao 50.000 eura Loncariceva mita).

Optuznica kaze da se sve dogadalo od ozujka 2020. do 29. lipnja 2021. godine, kada su se
Loncari¢eve tvrtke nasle u problemu. Loncari¢ je bezuspjesno pokuSavao ishoditi odgovarajuce
dozvole, suglasnosti i rjeSenja nadleznih sluzbi Grada Zagreba koje su mu bile potrebne za
legalizaciju ve¢ izgradenih objekata te za izvodenje gradevinskih radova na nekretninama u
vlasnistvu njegovih tvrtki (Jakeli¢, Ivana. Bacic¢u i Loncaricu produljen istrazni zatvor za jos
mjesec dana). USKOK tereti Loncari¢a da se dogovorio s Baci¢em da mu bude posrednik do
Bandic¢a te posrednik kod odredenih osoba u bankama za dobivanje kredita po Sto povoljnijim
uvjetima kako bi mogao izgraditi novi stambeno-poslovni kompleks. Navodno je obojici za te
usluge obecao novCane nagrade. Baci¢ je Bandi¢u kao nagradu za pomo¢ u rjeSavanju
Loncari¢evih problema dao 50.000 eura, a Bandi¢ zauzvrat od ravnatelja Zavoda za prostorno
uredenje Grada Zagreba zatrazio od procelnika Gradskog zavoda za zastitu spomenika kulture 1
prirode da udovolji Loncari¢evim zahtjevima (Spreci¢, Elvis. Zupanijski sud produzio pritvor
bivsem ravnatelju HRT-a i drugim uhi¢enima u akciji USKOK-a). Medu ostalim, radilo se o
ozakonjenju nelegalne nadogradnje na zgradi koja se nalazi u kulturno zasti¢enoj zoni u Zagrebu
te neistinito navodenje kako se toranj u jednom tvornickom kompleksu treba ukloniti zbog
oStecenja zadobivenih u potresu. Loncari¢ se tereti da je nagradio Baci¢a tako Sto mu je kupio stan

vrijedan najmanje 135.510 eura.

24



Slika 8. Uhi¢enje Kazimira Baci¢a®

Baci¢ je razrijeSen duznosti Glavnog ravnatelja HRT-a 15. srpnja 2021. godine, odlukom
Hrvatskog sabora, ali je i dalje ostao u radnom odnosu. Iz pritvora je izaSao u listopadu te se vratio
raditi na HRT jer, kako su rekli s televizije, Baci¢ je proteklo vrijeme koristio neplaceni godi$nji
odmor (Jakeli¢, Ivana. Kazimir Baci¢ pusten iz pritvora, pa dosao na HRT. Odvjetnik: Jos uvijek
je u radnom odnosu). Imao je Odluku o koristenju neplacenog godisnjeg odmora do 13. studenog.
Budu¢i da je 18. listopada pusten iz pritvora, uputio je HRT-u pisani zahtjev za prekidom
nepla¢enog dopusta i povratkom na rad s danom 19. listopada. 16. srpnja, dan nakon razrjeSenja s
duZnosti Glavnog ravnatelja, sklopio je ugovor o radu za radno mjesto ,,InZenjer 8 u ¢ijem opisu
posla stoji da obavlja poslove inzenjera u Sirokom podru¢ju primjene uz visoko poznavanje
tehnologije 1 poslovnih procesa, nadgleda stru¢ni rad i kvalitetu te poducava i predlaze nadgradnju
poduke, sudjeluje u strateSkom planiranju i dono$enju poslovnih odluka, prenosi nova saznanja i
predlaZze nova rjeSenja i poslove u organizaciju i stru¢nu zajednicu, organizira i provodi mjere
zaStite, obavlja sve poslove zaStite na radu, predlaze tehnicke standarde HRT-a, predlaze opce
prilagodbe tehnickih moguénosti programsko-produkcijskim zahtjevima, pregovara i predlaze
elemente ugovora, izraduje strateSke ekspertne analize, itd. (Kazimir Baci¢ vratio se na radno

mjesto, otkrivamo i koji su novi poslovi bivseg ravnatelja).

8 Izvor: https://danas.hr/crna-kronika/cure-detalji-ravnatelj-hrt-a-nosio-kes-bandicu-a-zauzvrat-dobio-stan-u-
samom-centru-zagreba-89c48008-b9f4-11ec-86b2-0242ac12003d (pristupljeno 2. rujna 2023.)

25



6.3. Slucaj ,,Treci*

U ozujku 2016. godine, kada su na HRT-u odjednom smijenjene osobe s Cetiri Celne pozicije,
urednicom je imenovana Katarina Perida Cakarun, a s mjesta glavnog urednika HRT-a 3 smijenjen
je Dean Sosa (Simac, Goran. Smijenjen Sosa, postavijen Cokoli¢ — autor serijala o Tudmanu,
zlo¢inima komunizma i Hrvatskoj u I. svjetskom ratu). Novim ravnateljem imenovan je KreSimir
Cokoli¢, autor nekoliko dokumentaraca o Franji Tudmanu i nekoliko emisija koje se bave

hrvatskom kulturnom bastinom.

Nesto ranije, ovu je veliku ,Cistku“ na HRT-u u Hrvatskom saboru najavila saborska
zastupnica MOST -3, stranke koja je tada bila u koaliciji s HDZ-om, Ljubica Ambrusec rekavsi da
je HRT bilo nuzno osloboditi od politike i vratiti promociju ¢uvanja javnog dobra i nacionalnih
interesa, a to se po njezinom misljenju moglo samo smjenama na ¢elu te kuée (Fisi¢, Luka. Fight
club: Smjene na HTV-u su bile potrebne. 1li su glasac¢i Domoljubne koalicije obavili posao?).
Vladajuca koalicija optuzila je prethodnu garnituru u vrhovima HRT-a za netransparentnost,

pristranost i neprofesionalizam.

Statisticki podaci govore upravo suprotno. Mijenjanje koncepta koji iz godine u godinu privlaci
sve viSe publike nema smisla mijenjati. 2012. godine, kada je poceo s emitiranjem, HRT 3 je imao
1,1% share-a 2013. 1,4%, 2014. 1,7%, 2015. 1,9% te 2016. 2,3%; to su brojke koje se odnose na
udio gledatelja koji odredeni televizijski medij privlaci u nekom vremenskom periodu (Pavic,
SiniSa. Sosa vise nije glavni urednik Treceg: Razbijeno zrcalo moderne i progresivne Hrvatske).
Ujedno je to i dokaz da je HRT 3 tada bio jedan od najgledanijih kulturnih televizijskih programa
u Europi.

Prema nesluzbenim podacima, So$a je uspijevao stvarati iznimno kvalitetan i1 gledan program

s godiSnjom svotom od 12 milijuna kuna, a HRT je u to vrijeme na mjesecnoj razini poslovao s

budzetom od milijardu i tristo milijuna kuna.

26



Slika 9. Dean Sosa pred zgradom HRT-a°

Zbog njegove je smjene inicijativa ,,Kulturnjaci 2016% ¢iji su ¢lanovi, mahom umjetnici i
radnici u kulturnim industrijama, bezuvjetno stali u So§inu obranu. Smatrali su da je Soina smjena
nista drugo do osvetnicka egzekucija prividno demokratskim sredstvima te pozvali Upravu HRT-
a da vrati na mjesto glavnog urednika kako bi se kontinuitet kvalitetnog kulturnog i znanstvenog
programa otvorenog, kako bastinskoj kulturi, tako i novim i mladim generacijama umjetnika,
mogao odrzati (D. H. Kulturnjaci reagirali na smjenu Sose: To je osvetnicka egzekucija
demokratskim sredstvima). Isto tako su smatrali da je Soa, u kratkom vremenu, voden znanjem i
entuzijazmom, uspio HRT 3 pretvoriti u kulturnu binu domace umjetnicke i znanstvene scene,

kako suvremene — tako i arhivske te nezamjenjiv prozor u svjetsku filmsku i kulturnu bastinu.

Tre¢i televizijski i radijski programi iznimno su bitni u sadrzajnom i strukturalnom
oblikovanju javnih servisa u europskom medijskom prostoru jer su svi treci televizijski 1 radijski
programi posveceni obrazovanju i informiranju na podrucju Kulture, umjetnosti, filozofije i
znanosti. Zahvaljujué¢i Deanu Sosi program HTV-a 3 obogaéenje emisijama poput Trece povijesti,

Prekida programa zbog citanja, Klasike narodu 1 Kvizne situacije.

Iste je godine, novoizabrani glavni urednik Kreimir Cokoli¢ odludio ukinuti kultnu
mozai¢ku povijesno-znanstvenu emisiju Treca povijest, obrazloziv§i to postupkom unutra$njeg

natjecaja u okviru kojeg se prikupljaju koncepcijske ponude za jesensku programsku shemu HRT-

® lzvor: https://www.tportal.hr/kultura/clanak/redatelji-od-kovacica-traze-da-ostavi-sosu-na-trecem-20160315
(pristupljeno 2. rujna 2023.)
27



a 3 iste godine. Programsko vodstvo smatralo je da takav televizijski koncept u svojoj Sirini treba
biti prepoznat kao inkluzivan te da se zbog toga trazi novi koncept emisije o povijesti kojim bi se
omogucio jos cjelovitiji pregled najnovijih dosega svjetske i hrvatske historiografije te prosirio
krug povjesniara koji se predstavljaju gledateljima i cjelokupnoj javnosti (RaSeta, Boris.
Cekicanje Treceg). Sitnim, ali prepoznatljivim detaljima, poput upecatljivih imena emisija Treci

element, Trikultura i Trec¢a povijest, pokusavao se stvoriti brend medu publikom.

Kada je u rujnu 2012. godine HTV 3 po¢eo s emitiranjem Sosa je izjavio da je pokretanje
Treceg programa HRT-a puno vise od ispunjavanja obveze iz Ugovora sa Vladom RH (R. I. Od
subote krece HRT 3!). Rekao je da je to vracanje duga jednom vaznom segmentu publike koja je
proteklih godina bila zanemarivana te naglasio da intencija nije bila napraviti elitisticki televizijski

program koji ¢e gubiti gledatelje i zanemarivati bilo koji dio publike.

HRT-ov televizijski Treéi program nije bio jedini medij koji je te 2016. godine podlegao
Cistkama. Ista stvar dogodila se i na Tre¢em programu Hrvatskog radija gdje je s mjesta vrsiteljice
duznosti glavne urednice razrijeSena Rajka Rusan te na njezino mjesto imenovana Nevenka
Dujmovi¢, (Brkulj, V. Nove smjene na HRT-u, ovoga puta na radiju), supruga Tihomira
Dujmovica, izrazito desno orijentiranog novinara i kolumnista ¢ija je suradnja s mnogim hrvatskim
medijima bila zabranjivana zbog njegovih ekstremnih politickih stavova. Primjerice, zabranjena
mu je kolumna u Vecernjem listu. Nevenka Dujmovi¢ obnasa duZznost glavne urednice na Trecem

programu Hrvatskog radija sve do danas.

28



7. Zakljucak

Istrazujuéi karakteristike javnih servisa na primjeru BBC-a i HRT-a u Sest konkretnih
slucajeva, otkrio sam frapantne trendove koji ukazuju na neobjektivno izvjestavanje, politicki
utjecaj na programski sadrzaj i nedostatak neovisnosti. Ovi problemi karakteristi¢ni su i za
medijski prostor UK-a i RH, a jo$ vise dolaze do izrazaja jer se ne radi o televizijama u
privatnom ve¢ u drzavnom vlasni$tvu. Nacionalni mediji trebali bi raditi u interesu javnosti i
biti odsjaj percipiranja odredene drzave na svjetskoj medijskoj pozornici pa je upravo zbog toga

odjek i sveopce nezadovoljstvo javnosti kada saznaju za takve slucajeve jos vece.

Radna pretpostavka 1 nije potvrdena. lako se nalazi u atlantskom, odnosno
zapadnoeuropskom medijskom modelu, na BBC utjecu politicke struje, konkretno desna
britanska opcija Torijevci, $to je jasno vidljivo iz primjera Richarda Sharpa i financijskog
pomaganja premijera Johnsona te suspendiranja Garyja Linekera jer je kritizirao postupke
Vlade. Primjer oblikovanja sadrzaja vidi se u ¢inu zabranjivanja emitiranja emisije Davida

Attenborougha. Program nije u potpunosti neovisan i nepristran.

Radna pretpostavka 2 je potvrdena. HRT uistinu ima sve karakteristike isto¢noeuropskog
medijskog modela u kombinaciji s mediteranskim jer je dokazano u sprezi s HDZ-om,
strankom na vlasti, a to je vidljivo iz primjera Katarine Perise Cakarun i Kazimira Bagi¢a
1 slu€aja Tre¢ih programa. Aktualna vlast legislativno mijenja ¢elne ljude na visokim
funkcijama na HRT-u kako njima odgovara, a to se dogodilo i Deanu Sosi i Rajki Rusan u

slucaju ,,Treé1.*

Zakljucno, problemi s neovisnos$¢u i politickim utjecajem na javne servise i u Sirem
kontekstu medije opéenito, pojavljuju se u razli¢itim medijskim modelima diljem Europe i
svijeta. Stoga je borba za medijsku neovisnost klju€an faktor za o¢uvanje demokracije, slobode
govora i medija te pristupac¢nost informacija publici. U cilju rjeSavanja ovih problema, potrebna
je angaziranost cjelokupnog nevladinog odnosno civilnog sektora, novinarskih udruga i ostalih
medijskih djelatnika kako bi se osiguralo da mediji sluZze javnom interesu i demokratskim

vrijednostima.

29



8. Bibliografija

KNJIGE:

1. Andrijasevi¢, Ivana; Begovi¢, Vedran i dr. 2016. Leksikon radija i televizije. Ljevak.
Zagreb.

2. C. Hallin, Daniel; Mancini, Paolo. 2004. Usporedivanje medijskih sustava — tri modela
medija i politike. Cambridge University Press. Cambridge.

3. Mak, Geert. 2013. U Europi — Putovanje kroz 20. stoljece. Jesenski i Turk. Zagreb.

4. Malovi¢, Stjepan. 2005. Osnove novinarstva. Golden marketing — Tehnicka knjiga. Zagreb.

5. Terzis, Georgios. 2007. European Media Governance — Nacional and regional

dimensions. Intellect Ltd. Bristol.

INTERNETSKI IZVORI:

BBC:

Seddon, Sean. Richard Sharp: BBC chairman resigns over report into appointment
https://www.bbc.com/news/uk-65323077 (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Labour urges probe into claims BBC chair helped Johnson secure loan guarantee
https://www.bbc.com/news/uk-politics-64362640 (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Adams, Charley. Gary Lineker says he does not fear BBC suspension over asylum policy tweet
https://www.bbc.com/news/uk-64899472 (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Izjava Richarda Sharpa https://www.bbc.co.uk/mediacentre/statements/richard-sharp
(pristupljeno 1. rujna 2023.)

Urednicke smjernice BBC-a https://www.bbc.co.uk/editorialguidelines/guidance/individual-use-
of-social-media/ (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Urednicke smjernice BBC-a https://www.bbc.com/editorialguidelines/guidelines/conflicts-of-
interest/guidelines/ (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Urednicke smjernice BBC-a  https://www.bbc.com/editorialguidelines/guidelines/external -
relationships/parta/ (pristupljeno 1. rujna 2023.)

The Royal Charter https://www.bbc.com/aboutthebbc/governance/charter (pristupljeno 1. rujna
2023.)

Guardian:

30



The  Guardian view on BBC independence: compromised at the top
https://www.theguardian.com/commentisfree/2023/mar/15/the-guardian-view-on-bbc-
independence-compromised-at-the-top (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Horton, Helena. BBC will not broadcast Attenborough episode over fear of ,, rightwing backlash “
https://www.theguardian.com/media/2023/mar/10/david-attenborough-bbc-wild-isles-episode-
rightwing-backlash-fears (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Simone, Carlo. BBC says there is no 6th episode of David Attenborough's Wild Isles
https://www.guardian-series.co.uk/news/national/uk-today/23378940.bbc-says-no-6th-episode-
david-attenboroughs-wild-isles/ (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Kettle, Emilia. BBC cancels Sir David Attenborough episode over Tory backlash
https://www.guardian-series.co.uk/news/national/uk-today/23378747.bbc-cancels-sir-david-

attenborough-episode-tory-backlash/ (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Al Jazeera:

Football's  Gary  Lineker booted by BBC over refugee policy  twetts
https://www.aljazeera.com/news/2023/3/11/footballs-gary-lineker-booted-off-bbc-after-tweets-
on-govt-asyl (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Britain prepares to unveil new powers to ., Stop the boats “
https://www.aljazeera.com/news/2023/3/5/uk-to-unveil-new-legislation-on-refugee-arrivals-on-

small-boats (pristupljeno 1. rujna 2023.)

Standard:

Halpin, Danny. No sixth episode for Sir David Attenborough's Wild Isles, BBC says
https://www.standard.co.uk/news/environment/bbc-david-attenborough-wwf-rspb-open-
university-b1066488.html (pristupljeno 1. rujna 2023.)

NPR:

Frayer, Lauren. BBC chair quits over links to loans for Boris Johnson — the man who appointed
him https://www.npr.org/2023/04/28/1172695622/bbc-chair-quits-over-links-to-loans-for-boris-
johnson-the-man-who-appointed-him (pristupljeno 1. rujna 2023.)

CNN:
Church, Ben. BBC reinstates star soccer host Gary Lineker after impartiality storm
https://edition.cnn.com/2023/03/13/football/gary-lineker-resumes-bbc-impartiality-row-spt-

intl/index.html (pristupljeno 1. rujna 2023.)
31



Jutarnji list:

HINA. ,, Reizbor Perise Cakarun za Seficu Informativnog programa jos je jedan cavao u lijesu
profesionalizmu i medijskim slobodama na HRT-u“
https://www.jutarnji.hr/vijesti/hrvatska/reizbor-perise-cakarun-za-seficu-informativnog-
programa-jos-je-jedan-cavao-u-lijes-profesionalizmu-i-medijskim-slobodama-na-hrt-u-15359999
(pristupljeno 2. rujna 2023.)

Vecernji list:

Matijevié, BoZena. Ruzici Reni¢ HTVI, Katarini Perisi-Cakarun Informativno-medijski servis
HRT-a  https://www.vecernji.hr/vijesti/ruzici-renic-htv1-katarini-perisi-cakarun-informativno-
medijski-servis-hrt-a-1067504 (pristupljeno 2. rujna 2023.)

Sud presudio u korist Hrvoja Zovka: | drugi otkaz na HRT-u bio je nezakonit
https://www.vecernji.hr/vijesti/sud-presudio-u-korist-hrvoja-zovka-i-drugi-otkaz-na-hrt-u-bio-je-
nezakonit-1590977 (pristupljeno 2. rujna 2023.)

Jakeli¢, Ivana. Baci¢ optuzen da je Bandicu predao 50.000 eura Loncariceva mita
https://www.vecernji.hr/vijesti/uskok-podigao-optuznicu-protiv-bivseg-sefa-hrt-a-za-
poduzetnika-nosio-novac-pokojnom-bandicu-1691309 (pristupljeno 2. rujna 2023.)

Jakeli¢, Ivana. Bacicu i Loncaricu produljen istrazni zatvor za joS mjesec dana
https://www.vecernji.hr/vijesti/bacicu-i-loncaricu-produljen-istrazni-zatvor-za-jos-mjesec-dana-
1527286 (pristupljeno 2. rujna 2023.)

Spre¢i¢, Elvis. Zupanijski sud produzio pritvor bivSem ravnatelju HRT-a i drugim uhicenima u
akciji USKOK-a https://www.vecernji.hr/vijesti/zupanijski-sud-produzio-pritvor-bivsem-
ravnatelju-hrt-a-i-drugima-uhicenima-u-akciji-uskok-a-1512087 (pristupljeno 2. rujna 2023.)
Jakeli¢, Ivana. Kazimir Baci¢ pusten iz pritvora, pa dosao na HRT. Odvjetnik: Jos uvijek je u
radnom odnosu https://www.vecernji.hr/vijesti/kazimir-bacic-pusten-iz-pritvora-pa-dosao-na-hrt-
odvjetnik-jos-uvijek-je-u-radnom-odnosu-1532172 (pristupljeno 2. rujna 2023.)

Kazimir Baci¢ vratio se na radno mjesto, otkrivamo i koji su novi poslovi bivseg ravnatelja
https://www.vecernji.hr/showbiz/kazimir-bacic-vratio-se-na-radno-mjesto-otkrivamo-i-koji-su-

novi-poslovi-bivseg-ravnatelja-1532567 (pristupljeno 2. rujna 2023.)

Nacional:
Petranovi¢, Damir. Kako je Sefica HRT-ova informativnog servisa premijeru Plenkovi¢u unaprijed
slala pitanja za intervju https://www.nacional.hr/kako-je-sefica-hrt-ova-informativnog-servisa-
premijeru-plenkovicu-unaprijed-slala-pitanja-za-intervju/ (pristupljeno 2. rujna 2023.)

32



Suprug  Sefice  HTV-ova  IMS-a  postao  nacelnik  Centra  SOA-e  Zagreb
https://www.nacional.hr/suprug-sefice-htv-ova-ims-a-postao-nacelnik-centra-soa-e-zagreb/
(pristupljeno 2. rujna 2023.)

HND:
HDZ, odnosno, HTV zbija redove pred izbore: Perisa Cakarun dobila novi mandat na celu
informativnog programa https://www.hnd.hr/hdz-odnosno-htv-zbija-redove-pred-izbore-perisa-

cakarun-dobila-novi-mandat-na-celu-informativnog-programa (pristupljeno 2. rujna 2023.)

Index:

D. H. Kulturnjaci reagirali na smjenu Sose: To je osvetnicka egzekucija demokratskim sredstvima
https://www.index.hr/vijesti/clanak/kulturnjaci-reagirali-na-smjenu-sose-to-je-osvetnicka-
egzekucija-demokratskim-sredstvima/881354.aspx (pristupljeno 2. rujna 2023.)

R. I. Od subote krece HRT 3! https://www.index.hr/vijesti/clanak/Od-subote-krece-HRT-
31/636803.aspx (pristupljeno 2. rujna 2023.)

Tportal:
Brkulj, V. Nove smjene na HRT-u, ovoga puta na radiju
https://www.tportal.hr/vijesti/clanak/nove-smjene-na-hrt-u-ovoga-puta-na-radiju-20160420

(pristupljeno 2. rujna 2023.)

Novi list:
Pavi¢, SiniSa. Sosa vise nije glavni urednik Treceg: Razbijeno zrcalo moderne i progresivne
Hrvatske https://www.novilist.hr/mozaik/tv/sosa-vise-nije-glavni-urednik-treceg-razbijeno-

zrcalo-moderne-i-progresivne-hrvatske/ (pristupljeno 2. rujna 2023.)

Novosti:
Raseta, Boris. Cekicanje Treceg https://www.portalnovosti.com/ekianje-treeg (pristupljeno 2.
rujna 2023.)

Lider Media:
Fisi¢, Luka. Fight club: Smjene na HTV-u su bile potrebne. /i su glasaci Domoljubne koalicije
obavili posao? https://lidermedia.hr/aktualno/biznis-i-politika/hrvatska/fight-club-smjene-na-htv-
u-su-bile-potrebne-ili-su-glasaci-domoljubne-koalicije-obavili-posao-52418 (pristupljeno 2. rujna
2023.)

33



Tris:

Simac, Goran. Smijenjen Sosa, postaviljen Cokoli¢ — autor serijala o Tudmanu, zlocinima
komunizma i Hrvatskoj u I. svjetskom ratu http://tris.com.hr/2016/03/smjenjen-sosa-postavljen-
cokolic-autor-serijala-o-tudmanu-zlocinima-komunizma-i-hrvatskoj-u-i-svjetskom-ratu/
(pristupljeno 2. rujna 2023.)

34



9. Popis slika

Slika 1.
Slika 2.
Slika 3.
Slika 4.
Slika 5.
Slika 6.
Slika 7.
Slika 8.
Slika 9.

Karta Europe koja vizualno odjeljuje 4 medijska modela
Sjediste BBC-a u Londonu

Sjediste HRT-a u Zagrebu

Richard Sharp i Boris Johnson

Objava Garyja Linekera na Twitteru

Objava BBC-a na Twitteru

Katarina Peri§a Cakarun i Tomislav Karamarko
Uhic¢enje Kazimira Baci¢a

Dean Sosa ispred zgrade HRT-a

35



