Abstract | Demencija predstavlja ireverzibilno, progresivno oštećenje kognitivnih sposobnosti prilikom
čega se javljaju promijene u mentalnom i ponašajnom statusu bolesnika. Okarakterizirana je
intelektualnim propadanjem prilikom kojeg se javljaju poteškoće pamćenja, učenja, orijentacije
apstraktnog mišljenja i poimanja vidno-prostornih odnosa. Porastom broja starijeg stanovništva
povećava se i pojavnost demencije. Demencija je još uvijek neizlječiva bolest, a time i
smrtonosna. Osobe koje boluju od neke vrste demencije, osobito u terminalnoj fazi zahtijevaju
specifičnu skrb i njegu, koja se znatno razlikuje od, primjerice, njege onkoloških bolesnika.
Oboljele osobe nisu u mogućnosti adekvatno komunicirati s okolinom, odijevati se ili hraniti, pa
stoga zahtijevaju 24-satnu njegu. Prema podacima Svjetskog izvješća o Alzheimerovoj bolesti
koje je izdala Svjetska udruga za Alzheimerovu bolest 2015. godine od demencije je bolovalo
46,8 milijuna ljudi u svijetu, dok u Hrvatskoj živi oko 47 958 ljudi starijih od 60 godina oboljelih
od demencije.
Cilj palijativne skrbi nije ni ubrzavanje smrti ni produljivanje života, već podizanje kvalitete
života osoba u terminalnom stadiju bolesti. Palijativna medicina i palijativna skrb imaju veliku i
nezamjenjivu ulogu u skrbi za osobe oboljele od uznapredovale demencije. Ona teško bolesnim
osobama i njihovim obiteljima pruža psihosocijalnu pomoć koja je kontinuirana, uvijek dostupna
te pruža psihosocijalnu utjehu onima kojima je najpotrebnija.
Medicinska sestra u palijativnoj skrbi ima višestruku ulogu. Ona provodi najveći dio svog
vremena uz pacijenta i njegovu obitelj, komunicirajući s njima te procjenjujući zdravstveno
stanje pacijenta. Medicinska sestra pomaže pacijentu u obavljanju aktivnosti koje doprinose
poboljšanju kvalitete života te mirnoj smrti, a one uključuju provođenje osobne higijene
pacijenta, sprječavanje komplikacija dugotrajnog ležanja, primjenu terapije te osiguranje
adekvatne prehrane pacijenta. Od velike je važnosti steći povjerenje pacijenta jer upravo ono,
kao i dobra komunikacija otvaraju put ka uspješno provedenoj zdravstvenoj njezi. |