Abstract | Jedan od ključnih čimbenika upravljanja ljudskim potencijalima je motivacija zaposlenika.
Često se postavlja pitanje kako motivirati zaposlenike i na taj način pridonjeti boljem
funkcioniranju poduzeća. Motivacija je ključna za visoke standarde poslovanje, za poticanje
kreativnosti, stvaralaštva i inovativnosti, za profesionalni razvoj zaposlenih i njihovo zadržavanje
u poduzeću.
Cijeloviti motivacijski sustav, uz materijalne strategije koje čine njegov temelj, mora
uključivati i razgranatu nadgradnju ili infrastrukturu različitih nematerijalnih poticaja za rad koji
zadovoljavaju raznolike potreba ljudi u organizacijama. Temeljno polazište prakse motiviranja u
današnjim organizacijama jest spoznaja da će motivacija za rad biti veća ako čovijek može
zadovoljiti raznolike potrebe, a ne samo egzistencijalne. Za motivaciju su važne i svakim danom
sve važnije potrebe višeg reda, odnosno razvoj i potvrđivanje vlastitih sposobnosti i mogućnosti
autonomije, uvažavanje određenog statusa i dr.
Sustav nagrađivanja, odnosno upravljanje nagrađivanjem koncentrira se na oblikovanje,
provedbu i održavanje različitih oblika motivacije zaposlenika. Na taj način se poboljšava
djelotvornost zaposlenika, ali i djelotvornost organizacijskih ciljeva.
Bitno je poticati i nagrađivati kreativni potencijal zaposlenika jer će upravo to utjecati na
unapređivanje poslovnih rezultata. Motivacijski je sustav sveukopnost motivacijskih faktora,
poticajnih mjera i strategija motiviranja koje se svjesno i sustavno ugrađuju u radnu i
organizacijsko situaciju radi motiviranja ljudi.
Važno je osmisliti i koncipirati takav sustav motivacije koji će obuhvaćati kombinaciju više
motivatora da bi se utjecalo na sve dimenzije rada i time učinilo zaposlenika uspješnim i u funkciji
povećanja efikasnosti i efikasnosti poslovanja poduzeća.
Za razliku od prošlih vremena kad se povećanje motivacije svodilo isključivo na novac danas
se koristi mnogo vrsta nagrađivanja. U današnjim uvijetima poslovanja može se reći da plaća prije
svega služi kao motivator što većeg korištenja fizičkih napora, dok možemo reći da razlićiti bonusi
potiču zaposlenike pa tako i menadžere na angažiranje cijelokupnog znanja i iskustva, ali i za
neprestano usavršavanje. Novac je bitan kod nagrađivanja, a kad se rijše egzistencijalni problemi
kod ljudi se javljaju kvalitativno drugačije potreba kao što su npr. poštenje ili samopotvrđivanje.
Upravo zato je važno nenovčano nagrađivanje koje obuhvaća široki spektar motivacijskih
mehanizama kao što su npr. rezirvirana parkirališna mjesta, boravak u službenim vilama,
korištenje službenih vozila i dr. |
Abstract (english) | One of the key factors of human resource managements is employee motivation. Often the
question is how to motivate employees and thus contribute to the better functioning of the
company. Motivation is the key to high business standards, encouraging creativity, development
and innovation, professional development of employees and their retention in the company.
A complete motivation system, with material strategies as its foundation, must include extensive
infrastructure upgrades or infrastructure of different nonmaterial work incentives that satisfy
various needs people in organizations. The fundamental starting point in practice of motivating in
today´s organizations is the realization that the motivation for work will be greater if a person can
fulfil several of his or her diversified needs, not just the existential ones. For motivation, the needs
of higher order, namely the development and validation of one´s own skills and opportunities for
autonomy, respecting certain status, etc., are becoming more important.
The system of rewarding or management by rewarding concentrates on the design, implementation
and maintenance of different forms of employee motivation. This way improves the effectiveness
of employees, but also effectiveness of the organizational goals.
It is important to encourage and reward creative potential of employees because that is exactly
what will affect the improvement of business results. Motivational system is a totality of
motivational factors, stimulating measures and motivation strategies that are consciously and
systematically incorporated into working and organizational situation to motivate people.
Substantially is to design and conceive such a system of motivation which will include a
combination of more motivators that would affect all dimensions of work and thus made successful
employees in order to increase the efficiency and effectiveness of company business.
In contrast to past times when the increase motivation came down only to money, today are used
many kinds of rewards. In today's business conditions can be said that salary primarily serves as a
motivator to greater use of physical effort, while we can say that different bonuses encourage
employees, including managers, to engage overall knowledge and experience, but also for
continuous improvement. Money is important in rewarding, and when existential problems are
solved, in humans occur qualitatively different needs such as, for example, honesty or self –
affirmation.
That is why it is important that non-monetary rewarding includes a wide range of persuasive
mechanisms such as reserved parking spaces, staying in companies villas, using of companies cars
and others. |