Abstract | Digitalne platforme - novi mediji i suvremena publika doprinijeli su razvoju demokracije, potaknuli su slobodu javne misli i govora. Nitko više ne može zabraniti ili spriječiti da netko nešto napiše ili objavi u javnoj digitalnoj sferi, no s druge strane nitko više ne može niti zaustavit, neistinu, netočan podatak, lažnu vijest ili govor mržnje, a uloga komunikatora i publike se izjednačila. Društvene mreže postali su mainstream medijski kanali i masovni kanali komunikacije, a tome je najviše doprinijela masovna kultura korištenja pametnih telefona. Novi mediji strukturalna su promjena u načinu na koji komuniciramo, što za posljedicu ima promjenu komunikacijskih procesa. Suvremena digitalna medijska publika do najvećeg broja medijskih sadržaja dolazi upravo kroz nove medije, čiju su najvažniju ulogu u novim procesima komunikacije preuzele društvene mreže. Zbog mogućnosti samostalnog odabira digitalna medijska publika selektivno pristupa izboru medijskog sadržaja na digitalnim medijskim platformama, jednako kao što selektivno bira bazu „prijatelja“ na društvenim mrežama i na taj si način stvara virtualno okruženje u takozvanom „balonu“. Uz veliki porast broja medijskih kanala i platformi, kao logička posljedica dolazi do fragmentacije medijskih publika, koje u virtualnom svijetu stvaraju svoj „mikro svijet“, selektirajući svoje digitalno okruženje prema vlastitim, a često i ideološkim preferencijama. Društveni i ekonomski trend bazira se na individualizaciji potrošača, a doba masovnih publika, pa tako i masovnih pokreta i revolucionarnih društvenih promjena, čine se kao neka daleka prošlost. Iz tog razloga gubi se okvir koji čini javni interes, a čiju su ideju nekada generirali i održavali tradicionalni masovni mediji. U ovome radu prikazali smo praktične primjere u kojima se u zadnjih deset godina, suvremena medijska publika uz pomoć novih oblika komunikacije putem digitalnih platformi i suvremenih tehnologija iz građanski osviještenih pojedinaca generirala u kritičnu masu, koja je aktivirana putem društvene mreže Facebook, svoje nezadovoljstvo preselila na ulice. U nekim zemljama rušila je svoje nedemokratske režime, dok u drugim zemljama nije iznjedrila velike ili značajnije revolucionarne promjene, ali je kroz građanski neposluh ili neku vrstu otpora reagirala na društvene i političke anomalije. Temom ovog rada nastoji se razmotriti mogu li digitalni mediji generirati kritičnu masu, te ima li zbog masovnosti svoje pojave, uz sveprisutnost suvremenih tehnologija i pristupu velikoj količini informacija suvremena digitalna medijska publika značajniji utjecaj na društvene, ekonomske i političke promjene u društvu, i je li to moguće ako se sa povećanjem broja medija usitnjava njihova publika, koja u virtualnom svijetu kreirajući svoj „mikro svijet“ završi fragmentirana u svom „medijskom balonu“. |
Abstract (english) | Digital platforms - new media and contemporary audiences have contributed to the development of democracy, encouraging freedom of public thought and speech. Nobody can stop or prevent someone from writing or publishing in public digital sphere, but on the other side no one can stop the false news, untruth, inaccurate information, manipulated or hate speech, and the role of the communicator and the audience is equalized. Social networks have become main stream media channels of mass communication channels, and this is mostly contributed by the mass culture of using smart phones. New media are a structural change in the way we communicate, resulting in a change of communication processes. Contemporary digital media audience reaches most of the media content through new media, where the most important role in new communication processes had been taken by social networks. Because of the possibilities of independent selection, the digital media audience selects access to media content on digital media platforms as well as selectively chooses a "friend" on social networks and thus creates a virtual environment in a so-called balloon. With a large increase in the number of media channels and platforms, as a logical consequence comes the fragmentation of media audience who create their "micro world" in the virtual world by selecting their digital environment according to their own and often ideological preferences. The social and economic trend is based on the individualization of consumers, and the age of mass audiences and mass movements, seems like a distant past. For this reason, a framework that is of public interest has been lost, for whom idea was once generated and maintained by traditional mass media. In this work, we have illustrated practical examples in which the modern media audience by using the new forms of digital platform and modern technology communication over the last ten years turned citizen-aware individuals into a critical mass, activated through Facebook's social network and moved their dissatisfaction into the streets.In some countries it has dismantled its undemocratic regimes, while in other countries it has produced major or significant revolutionary changes, but it has responded to social and political anomalies through civil disobedience or some kind of resistance. This work examine whet - her her digital media can generate critical mass, with the massiveness of its phenomenom, the omnipresence of modern technology and access to a large amount of information, how the contemporary digital media audience has a more significant impact on social, economic and political changes in society, and whether this is possible with the increase in the number of media and with the fragmenting of audience that is creating its "micro world” in the virtual world and ends fragmented in its "media balloon". |