Title Vizualizacija podataka i pamćenje na primjeru srednjoškolske populacije
Title (english) Data visualization and memory in the case of high school students
Author Ivan Kreč
Mentor Darijo Čerepinko (mentor)
Committee member Andrija Bernik (predsjednik povjerenstva)
Committee member Robert Geček (član povjerenstva)
Committee member Darijo Čerepinko (član povjerenstva)
Granter University North (University centre Varaždin) (Department of Multimedia, Design and Application) Koprivnica
Defense date and country 2020-12-17, Croatia
Scientific / art field, discipline and subdiscipline TECHNICAL SCIENCES Graphic Technology Processes of Graphic Reproduction
Abstract Izumi kao što su piktogrami, klinasto pismo, tiskarski stroj, otkriće struje te razvoj digitalnih
medija ključne su prekretnice u ljudskoj povijesti i društvenoj evoluciji. Načini na koje
zapisujemo, analiziramo i prenosimo podatke i informacije uvelike diktira i način života – koji je
u današnje vrijeme ubrzan. Najbolji opis današnjeg ljudskoj ponašanja skovao je George Miller
koji opisuje čovjeka kao žderača informacija tj. „informavora“.
Pitanje kojim se bavi ovaj rad pokušava odgovoriti na problem prikaza podataka – točnije na
koji način je najbolje prikazati podatke da bi ih čim lakše izdvojili iz ogromnog informacijskog
šuma i najefikasnije ih zapamtili tj. naučili. Vizualizacija je tehnika stvaranja vizualnih prikaza
podataka i informacija koji bi nam trebali olakšati procese pamćenja i analize te nam omogućuju
da čim brže i uz manje napora dođemo do zaključka ili odgovora na neko pitanje. Vizualizacija
podataka uvelike ovisi o namjeni same vizualizacije – u ovom slučaju to su materijali za učenje,
tipu podatka i ciljnoj skupini koju u ovom istraživanju čine učenici srednjih škola.
Kroz istraživanje provedeno nad 91 ispitanikom, pokušalo se utvrditi koliki utjecaj
vizualizirani podaci imaju na kratkoročno i dugoročno pamćenje. Početna hipoteza temelji se na
rezultatima mnogih istraživanja pamćenja koja su dokazala da lakše pamtimo podatke ukoliko ih
percipiramo kroz dva ili više različitih osjetila – primjerice kombinacije teksta i slike, ili teksta i
zvuka. Ispitanici su podijeljeni u 4 skupine od kojih je KS na raspolaganju imala samo tekst sa
podacima, dok su testne skupine uz tekst imale vizualne dodatke u obliku tablica, grafova i
infografike.
Rezultati istraživanja potvrdili su prvobitnu hipotezu da će skupine koje su uz tekst imale i
vizualizacije zapamtiti više podataka, i to u prosjeku za 7% sveukupno (vizualizirani i nevizualizirani
podaci), dok je ta razlika još veća u slučaju kada se uspoređuju rezultati samo
podataka koji su bili vizualizirani te iznosi 15,5%. Ispitanici su upoznati i većina ih se koristi
raznim mneumonicima kao što su usitnjavanje (chunking), mentalne mape, LOCI, te smatraju
kako je vizualizacija podataka veoma koristan alat koji ima pozitivan utjecaj na proces pamćenja
i učenja.
Abstract (english) Inventions like the pictogram, cuneiform, the printing press, the discovery of electricity, and
the development of digital media are key milestones in human history and social evolution. How
we record, analyze, and transmit data and information are largely dictated by the way of life –
which, nowadays is accelerated. The best description of today's human behavior was coined by
George Miller, who describes humans as „informavores“ - information eaters.
The main question this paper is concerned with is the problem of displaying dana – more
precisely, in what format should the data be presented so that the information can be easily singed
out and memorized from the vast information noise that is produced. Visualization is the technique
of creating visual representations of data and information and has proven to be a helpful tool that
can facilitate the processes of memory and data analysis. The type of visualization depends largely
on the purpose of the visualization itself (in this case helping learning materials), the type of data
that is going to be used, and the target group which in this case are highschool students.
91 participants were included in the analysis which had the goal to determine the impact of
visual aids on short and long-term memory. The initial hypothesis relies on many memory studies
that have shown that it is easier to remember dana if it is perceived through two or more different
senses – for example, text and image or text and sound. The participants were divided into 4 groups
of which the Control Group had access only to the textual representation of the data while the other
3 Test Groups, besides the text, had access to visual aids like Tables, Graphs, and Infographics.
The results of this research confirmed the initial hypothesis – the participants in all Test Groups
remembered more dana, by an overall average of 7% (visualized and non-visualized data), while
the difference for visualized data only is even bigger and amounts to an average of 15,5%. The
participants are familiar with most mnemonics like chunking, mental maps, LOCI, and find that
Data Visualization is a very useful tool that has a positive impact on memory and learning
processes.
Keywords
Vizualizacija podataka
podatak
informacija
znanje
mudrost
tekst
tablica
graf
infografika
kratkoročno
radno i dugoročno pamćenje
pamćenje
mneumonici
Keywords (english)
Data Visualization
Data
Information
Knowledge
Wisdom
Text
Table
Graph
Infographic
Short-term
working and Long-term memory
Memory
mnemonic
Language croatian
URN:NBN urn:nbn:hr:122:386721
Study programme Title: Multimedia Science Study programme type: university Study level: graduate Academic / professional title: magistar/magistra inženjer/inženjerka grafičke tehnologije (magistar/magistra inženjer/inženjerka grafičke tehnologije)
Type of resource Text
File origin Born digital
Access conditions Open access
Terms of use
Created on 2021-02-04 17:56:05