Abstract | Zdravstveni i medicinski turizam predstavljaju složeni turistički proizvod koji bilježi godišnji rast od 15 do 20% na svjetskoj razini. Temelji se na prirodnim lječilišnim činiteljima, raznim wellness programima, preventivnim i medicinskim programima. Ujedno su ključni za izbor Hrvatske kao turističke destinacije. Svrha je očuvanje i poboljšanje zdravlja kao i kvalitetu života.1
Medicinski turizam zbirni je pojam koji obuhvaća putovanja motivirano korištenjem medicinskih usluga - kirurške, stomatološke, rehabilitacijske, te korištenje rijetkih metoda liječenja. Kod medicinskog turizma primarni je motiv – očuvanje zdravlja – dok je odmorišni element na drugom mjestu, pogotovo ukoliko je riječ o ozbiljnijem operativnom zahvatu.
Hrvatska ima dugu tradiciju lječilišnog turizma – još iz doba Rimskog Carstva – zbog mnogih prirodnih ljekovitih činitelja kao što su termalne vode, pogodna klima, ljekovito blato, naftalan… U Hrvatskoj se sa zdravstvenim turizmom ostvaruje oko 300 milijuna eura prihoda na godišnjoj razini i zapošljava oko 10 tisuća djelatnika. Kako bi se što bolje pozicionirala kao zdravstveno-medicinsko turistička destinacija potrebno je raditi na podizanju kvalitete usluge, specijaliziranoj prodaji i promociji. Kontinuirano investiranje je nužno, kao i stručno usavršavanje postojećeg kadra, te zapošljavanje novog mladog stručnog kadra. Smatra se da bi se time spriječio i smanjio odlazak mladih liječnika i ostalih medicinskih djelatnika u druge zemlje.
Primjer medicinskog turizma u unutrašnjosti Hrvatske je Poliklinika Sveti Nikola koja se nalazi u sklopu Hotela Istre u Varaždinu. U sklopu Poliklinike djeluje i oftalmološka ambulanta za pregled oštrine vida kao i dijagnosticiranje bolesti oka. Nakon obavljenog pregleda može se vid korigirati naočalama, a u slučaju dijagnostike bolesti oka pacijenta uputiti u daljnje pretrage ili u odgovarajuće ustanove. Provedeno je istraživanje, paradoks izbora pri odabiru i kupnji dioptrijskih naočala. U svijetu raste tržište dioptrijskih naočala i one se ne koriste samo kao ortopedsko pomagalo već i kao modni dodatak ili dodatak koji stvara imidž. Zbog sve većeg broja proizvođača luksuznih okvira potrebne su složene strategije podjele tržišta, ciljanja i pozicioniranja dioptrijskih naočala. U radu se istražuje veza između ponašanja potrošača kod odabira naočala i motiva odabira. Ispitalo se 109 ispitanika pomoću anketnog upitnika koji se sastoji od tri cjeline. |
Abstract (english) | Health and medical tourism is a complex tourism product with annual growth of 15 to 20% worldwide. It is based on natural therapists, various wellness programs and preventive and medical programs. They are also key to the choice of Croatia as a tourist destination. The purpose is to preserve and improve health as well as quality of life.
Medical tourism is a term that encompasses journeys motivated by the use of medical services - surgical, dental rehabilitation, and the use of rare methods etc.
In medical tourism, the primary motive is health preservation , while the resting place is of secondary importance, especially in case of a more serious surgical procedure.
Croatia has a long tradition of spa tourism - dating from the Roman Empire - because of many natural healing factors such as thermal water, suitable climate, healing mud, naphthalane ...
In Croatia, health tourism generates about EUR 300 million in revenue annually and employs around 10,000 people. In order to achieve better position as a health tourism destination, it is necessary to work on increasing the quality of specialized sales and promotion services, as well as the professional development of existing staff and the recruitment of new qualified professionals. It is considered that this will prevent and reduce the departure of young doctors and other medical staff to other countries.
An example of medical tourism in the interior of Croatia is the Polyclinic Sveti Nikola, located within the Hotel Istra in Varaždin. As part of the Polyclinic, there is an ophthalmologic ambulance for visual acuity examination as well as eye disease diagnosis. After the performed examination, the sight can be corrected by glasses, and in the case of eye disease diagnosis, the patient is refered to the appropriate facility.
A research was carried out, a paradox for choosing and buying prescription glasses.
There is a growing market for dioptric glasses in the world and they are not only used as an orthopedic aid, but as a fashion supplement or addictive image maker. Due to the increasing number of luxury box makers, complex strategies for market sharing, targeting and positioning of lenses are needed. The paper explores the relationship between consumer behavior in the selection of glasses and selection motifs. 109 respondents were interviewed using a survey questionnaire consisting of three units. |