Abstract | Dok se kultura pomicala prema zadnjim stranicama tiskovina, a zasebne rubrike iz kulture u brojnim novinama naprosto nestajale, istodobno su se širili sadržaji iz svijeta estrade, spektakla i show businessa, u novopokrenutim rubrikama (tzv. društvenim kronikama) koje u skladu s načelom spektakularnosti donose mnoštvo fotografija osoba iz javnog života, a u kratkom popratnom tekstu daju prednost informacijama iz njihovih privatnih života u odnosu na kulturni događaj koji im je povod. I stručna kritika zamijenjena je novom, vrlo kratkom i površnom formom prikaza umjetničkog djela, u kojoj se na jednostavan, po mogućnosti i zabavan način prepričava sadržaj, te pomoću pet zvjezdica ocjenjuje njegova kvaliteta. Zapravo se radi o reklamnoj informaciji, kojoj je svrha prodaja kulturnog proizvoda. Takva nova forma medijske kritike odražava duh razdoblja koje karakterizira odsustvo kritičkog i analitičkog mišljenja, zamijenjenog PR diskursom i copy/paste recenzijama, preuzetim najčešće iz promidžbenih materijala. Zbog raširenosti te pojave, može se već govoriti o tzv. copy/paste kulturi. Gubi se i lik stručnjaka, specijaliziranog kritičara, unatoč tome što je u cijelom medijskom prostoru (pa tako i na stranicama kulture) zabilježen porast broja kolumnista i komentatora.
Središnja je tema ovoga diplomskog rada usporedba medijske praćenosti međunarodnih i domaćih izložbi na primjerima izložbenog programa Umjetničkog paviljona u Zagrebu, kronološki – od 2015. do 2018. godine. U radu se analiziraju podaci o svim oblicima pojavljivanja u medijima (tisak, radio, TV, web), a naglasak je na usporedbi „važnosti“ izložbi ovisno o njihovom karakteru (međunarodni/domaći), samim time i broju medijskih pokrovitelja i održanih press konferencija. Cilj je ovoga diplomskog rada dokazati tezu kako su izložbe međunarodnog karaktera zastupljenije u medijima od izložbi domaćeg karaktera. U uvodnom dijelu rada izlaže se općenito o ulozi medija danas kao i sadržajima koji su najzastupljeniji u medijima. Nakon toga predstavlja se ustanova u kulturi koja će biti analizirana u istraživačkom dijelu rada – Umjetnički paviljon u Zagrebu, a potom se analiziraju podaci prikupljeni iz različitih vrsta medija. Na kraju diplomskog rada tablično se prikazuju rezultati provedenog istraživanja, na temelju kojih se potom izvodi zaključak. |