Abstract | Proces se moze definirati kao skup logički povezanih koraka ili aktivnosti koje je
nužno poduzeti, kako bi se ulaz pretvorio u izlaz, odnosno realizirali postavljeni ciljevi.
Svaki proces treba biti usklađen s ciljevima, područjem djelatnosti i stupnjem složenosti
organizacije.
Najbitniji čimbenici procesa jesu ljudi, oprema, metode, okruženje, operacije i veze.
Ljudi su uvijek na prvom mjestu u svakom procesu jer bi bez ljudi pokretanje procesa
bilo nemoguće. Osim toga, proces uvijek mora biti prilagođen ljudima jer ljudi nadziru
proces ili su neposredno uključeni u samu provedbu procesa. Ljudi tijekom procesa koriste
potrebnu opremu te metode koje mogu biti potpuno određene ako je točno definirano što
se radi, tko sve radi, gdje, kako i kada se radi.
Sredstva ili resursi u procesu moraju se nalaziti na zalihama da bi, kada proces to
zahtijeva trenutno mogli biti povuceni u proces. Razlikujemo ljudska, fizička, informacij-
ska i financijska sredstva. Kako bi proces mogao nesmetano teći sva sredstva moraju biti
osigurana, a kako se troše i nadomještena.
Odgovornosti u procesu moraju uvijek biti jasno definirane. Za svaku donesenu odluku
potrebno je odrediti tko ju je ovlašten donijeti i tko preuzima odgovornost.
Ograničenja procesa izravno utječu na slobodu procesa. Ograničenja određuju pri-
hvatljive nacine izvođenja aktivnosti u odnosu prema zakonima i pravilima, ekologiji,
sredstvima, metodama, odlukama, te vremenu trajanja.
Procesi se najcešće dijele na: upravljačke, operativne ili osnovne proizvodne procese,
te potporne ili pomoćne procese. Procesni pristup ili procesno načelo predstavlja primjenu
sustava procesa unutar organizacije, zajedno sa identikacijom i interakcijom tih procesa
te upravljanje njima, a sve u svrhu postizanja željenog rezultata.
Ovakva definicija zapravo predstavlja suvremeni pristup svim aktivnostima koje se
obavljaju u organizaciji, a takav način organizacije je prvenstveno utemeljen na usmjere-
nosti prema kupcima.
Procesni pristup se prema normi ISO 9001 primjenjuje kako bi sustav kvalitete bio
efikasan. Da bi organizacija mogla funkcionirati bitno je točno denirati njene aktivnosti
i njima upravljati. |