Abstract | Željeznički promet definira se kao prijevoz robe i putnika željeznicom. Teretni promet se
odvija vlakovima, prema potrebi sastavljenima od različitih vagona, te se samim time može
prevoziti privatnim željeznicama (rudarska, industrijska, lučka ). Javna željeznica može obavljati
međunarodni raznovrstan teret. Također se sklapaju posebni vlakovi za prijevoz kontejnera,
rasutog tereta, tekućina, automobila, životinja. Putnički promet se odvija najčešće prema voznom
redu. Javni prijevoz tereta i putnika odvija se javnim željeznicama dok je prijevoz za potrebe
pojedinog vlasnika domaći, regionalni, lokalni promet, samo teretni ili samo putnički odnosno
istodobno i putnički i teretni promet. Za kratke udaljenosti željeznički putnički promet obavlja
prigradska i gradska željeznica dok u nekim mjestima je prisutna podzemna željeznica.
Neke od prednosti željezničkog prometa naspram cestovnog su sljedeće: mogućnost prijevoza
velike količine tereta sa malim troškovima, neovisnost o vremenskim uvjetima, velika sigurnost,
brzina i udobnost. Različitim tehnologijama kombiniranog tj. integralnog teretnog prometa te se
prednosti posebno naglašavaju, pogotovo u prijevozu na veće udaljenosti, dok su za manje
udaljenosti prikladnija teretna cestovna vozila.
Ipak, željeznički promet suočava se i s određenim nedostacima: kao linijski oblik prometa, ne
omogućuje prijevoz „od vrata do vrata“, putnici često moraju presjedati, a na prugama s manjim
prometom vlakovi rjeđe prometuju. [1] |