Abstract | Disertacija tematizira semiotičke aspekte tetovaža žena katolkinja u Bosni i Hercegovini,
funkciju tradicijske tetovaže s identitetsko vjerskog komunikacijskog aspekta, prvenstveno
kao sredstvo vizualne komunikacije te suvremeno komunikacijsko značenje tradicijske
tetovaže. Od prvobitne zaštitne funkcije, preko tradicijsko običajne pa sve do forme
identitetske identifikacije (izričaja identiteta), tetovaža žena katolkinja u Bosni i Hercegovini
kroz povijest nije mijenjala izgled već funkciju, uvjetovanu političkim, društvenim,
socijalnim i kulturološkim promjenama, a time i značenje. Tetoviranje žena u Bosni i
Hercegovini je pojavnost stara više od tisuću godina, a potječe još iz vremena starih Ilirskih
plemena koja su živjela na Balkanu (Stipčević,1974:80). Najveći značaj tradicijsko tetoviranje
žena imalo je za vrijeme turske okupacije Bosne i Hercegovine između 1463. i 1878. godine,
budući je tetoviranje križa kao simbola kršćanstva pored primarno zaštitne funkcije
(sprječavanje odvođenja i silovanja žena od strane Turaka), imalo i funkciju svjedočenja
pripadnosti vjeri – katoličanstvu. Geografski promatrano, običaj tetoviranja žena najviše je
bio raširen među Hrvatima u Bosni i Hercegovini, na području srednje Bosne i zapadne
Hercegovine te znatno manje u dalmatinskom zaleđu u Republici Hrvatskoj. Fenomen su
krajem 19. stoljeća opsežnije znanstveno istraživali povjesničar Ćiro Truhelka i engleska
putnica Mary Edith Durham. Istraživači su zabilježili 317 motiva koji se javljaju pojedinačno
ili u kombinaciji s drugim motivima, a osnova je znak križa. Tetoviranje žena katolkinja čini
važnu etnološku cjelinu u kulturno povijesnom razumijevanju Bosne i Hercegovine u
cijelosti, no neosporna je činjenica da je tetoviranje žena katolkinja, poglavito na području
srednje Bosne, etnološki specifikum, raritet, jedinstven u cijelome svijetu. S obzirom da se
komunikacijsko značenje tradicijske tetovaže tijekom višestoljetne povijesti mijenjalo,
disertacijom se istražuje njeno suvremeno komunikacijsko značenje te semiotički aspekti na
četiri razine. Cilj istraživanja je pridonijeti očuvanju i popularizaciji fenomena hrvatske
tradicijsko kulturne baštine te, u znanstvenom smislu, unaprijediti postojeća i iznjedriti nova
znanja o ovom jedinstvenom fenomenu. |
Abstract (english) | The PhD thesis deals with semiotic aspects of tattoos of Catholic women in BiH, the function
of traditional tattoos from the identity- religious communication aspect, primarily as a means
of visual communication and the modern communicative meaning of traditional tattoos. From
the original protective function, through the traditional customary form to the form of identity
identification, the tattoo of Catholic women in BiH throughout history has not changed its
appearance but function conditioned by political, social, social and cultural changes, and thus
meaning. Tattooing of women in BiH is a phenomenon more than a thousand years old, and
dates back to the time of the ancient Illyrian tribes that lived in the Balkans (Stipčević, 1974:
80). The traditional tattooing of women was of the greatest importance during the Turkish
occupation of Bosnia and Herzegovina between 1463 and 1878, since the tattooing of the
cross as a symbol of Christianity, in addition to its primary protective function (prevention of
abduction and rape by the Turks), also had the function of witnessing to religion /
Catholicism. Geographically, the custom of tattooing women was most widespread among
Croats in Bosnia and Herzegovina, in central Bosnia and western Herzegovina, and much less
in the Dalmatian hinterland in the Republic of Croatia. The phenomenon was extensively
researched at the end of the 19th century by historian Ćiro Truhelka and the English traveller
Mary Edith Durham. Researchers have recorded 317 motifs that occur singly or in
combination with other motifs, and the basis is the sign of the cross. Tattooing of Catholic
women is an important ethnological unit in the cultural and historical understanding of Bosnia
and Herzegovina as a whole, but it is an indisputable fact that tattooing of Catholic women,
especially in central Bosnia is ethnologically specific, a rarity, unique throughout the world.
Since the communicative meaning has changed during the centuries-old history of traditional
tattooing, the PhD thesis researches its contemporary communicational meaning and semiotic
aspects on four levels. The aim of the research is to contribute to the preservation and
popularization of the phenomenon of Croatian traditional cultural heritage and in a scientific
sense to expand existing and give some new knowledge about this unique phenomenon.
Keywords: tattoo, tradition, Croats, Bosnia and Herzegovina, semiotics, nonverbal
communicational meaning
The topics of the PhD thesis are the semiotic aspects and the communicative meaning of the
phenomenon of traditional tattooing. It primarily covers the field of social sciences, the field
of information and communication sciences, and the marginal interdisciplinary field of
humanities |