Abstract | Cilj istraživanja: dobiti uvid o mišljenju i stavovima medicinskih sestara/tehničara o
specijalističkom usavršavanju u sestrinstvu te njihovom utjecaju na kvalitetu pružanja
zdravstvene njege.
Ispitanici i metode: Uzorak se sastojao od 172 medicinske sestre/tehničara s područja
Republike Hrvatske. Među njima, 21 je pohađalo specijalizaciju Hitne medicine, dok 151 nije.
Sudionici su se sastojali od 35 muškaraca (20,3%) i 137 žena (79,7%). Najčešća dob sudionika
bila je 26-35 godina (39,5%), s radnim stažem od 11-20 godina (33,7%), a većina su bili
prvostupnici sestrinstva (57%).
Rezultati: Sudionici starosti od 26 do 35 godina imaju najpozitivnije mišljenje, dok se
značajno razlikuju od osoba starijih od 46 godina. Istraživanje je pokazalo da sudionici srednje
stručne spreme imaju najnegativnije mišljenje i statistički se razlikuju od onih s višom i visokom
stručnom spremom. Sudionici s više od 30 godina radnog staža imaju najnegativnije mišljenje,
dok oni s radnim stažem od 5 do 10 godina imaju najpozitivnije mišljenje. 80,8% ispitanika vidi
potrebu za uvođenjem specijalizacije, a 74,4% ima motivaciju za specijalizaciju. Motivi za
specijalističko usavršavanje uključuju: mogućnost napredovanja (19,2%), organizaciju rada
(17,4%), stručni razvoj (14,5%), materijalnu kompenzaciju (19,8%), osobno zadovoljstvo
(4,1%), sve navedeno (23,9%), i ostale razloge (1,2%). Također, 84,3% ispitanika vjeruje da je
njihova razina obrazovanja dostatna za pružanje kvalitetne njege bolesnicima, 76,9% smatra da
bi specijalističko usavršavanje poboljšalo znanje i rad, 71,9% vjeruje da bi to poboljšalo
kvalitetu zdravstvene njege, 70,2% smatra da je specijalističko usavršavanje važno za karijerni
napredak, 72,7% misli da bi pomoglo u rješavanju izazova na radnom mjestu, 79,1% vjeruje da
bi unaprijedilo vještine vođenja tima, 61% smatra da bi specijalizacija trebalo biti tijekom
radnog vremena, 84,3% podržava međunarodnu razmjenu u specijalizaciji, a 82% vjeruje da bi
specijalističko usavršavanje moglo poboljšati iskustvo i zadovoljstvo pacijenata. Zaključak: Istraživanje ukazuje na statistički značajne veze s dobi, razinom obrazovanja
i radnim stažem sudionika. Sudionici starosti od 26 do 35 godina imaju najpozitivnije mišljenje.
Oni s višom i visokom stručnom spremom su pozitivnijeg mišljenja od onih sa srednjom
stručnom spremom. Sudionici s radnim stažem od 5 do 10 godina iskazuju najpozitivnije
mišljenje, dok oni s preko 30 godina radnog staža su najnegativnijeg mišljenja. Medicinske
sestre koje već pohađaju specijalizaciju imaju pozitivnija mišljenja i stavove od ostalih. |
Abstract (english) | Aim of the study: to gain insight into the opinions and attitudes of nurses regarding
specialized training in nursing and its impact on the quality of healthcare delivery.
Subjects and methods: The sample consisted of 172 nurses from the area of the Republic of
Croatia. Among them, 21 were attending Emergency Medicine specialization, while 151 were
not. The participants comprised 35 males (20.3%) and 137 females (79.7%). The most common
age group of participants was 26-35 years (39.5%), with work experience of 11-20 years
(33.7%), and the majority held a bachelor's degree in nursing (57%).
Results: Participants aged 26-35 have the most positive opinion, significantly differing
from individuals over the age of 46. The research revealed that participants with intermediate
education have the most negative opinion and statistically differ from those with higher and
advanced education. Participants with over 30 years of work experience hold the most negative
opinion, while those with 5 to 10 years of work experience have the most positive opinion.
80.8% of respondents see the need for the introduction of specialization, and 74.4% are
motivated for specialization. Motives for specialized training include advancement opportunities
(19.2%), work organization (17.4%), professional development (14.5%), material compensation
(19.8%), personal satisfaction (4.1%), various options (23.9%), and other reasons (1.2%).
Additionally, 84.3% of respondents believe their level of education is sufficient for providing
quality patient care, 76.9% think that specialized training would enhance knowledge and work,
71.9% believe it would improve healthcare quality, 70.2% consider specialized training
important for career advancement, 72.7% believe it would help address workplace challenges,
79.1% believe it would enhance team leadership skills, 61% think specialization should take
place during working hours, 84.3% support international exchange in specialization, and 82%
believe specialized training could improve patient experience and satisfaction.
Conclusion: The research indicates statistically significant relationships with age, level
of education, and years of work experience of the participants. Participants aged 26-35 hold the
most positive opinions. Those with higher education degrees have a more positive opinion than
those with a secondary education level. Participants with 5 to 10 years of work experience
express the most positive opinions, while those with over 30 years of work experience hold the
most negative opinions. Medical nurses who are already undergoing specialization have more
positive opinions and attitudes than others. |