Abstract | Rad u bolničkim uvjetima iznimno je složen i zahtjevan za sve one koji su uključeni u proces zdravstvene njege, posebno za medicinske sestre/tehničare i liječnik. Stoga, iznimno je važno razumjeti način komuniciranja i profesionalnu suradnju između medicinske sestre i liječnika. Međutim, postoje određena pravila ponašanja koja određuju njihov međusobni odnos i način suradnje. Radi se prije svega o uvažavanju normi dobre kliničke prakse i etičkog kodeksa. U skladu s Etičkim kodeksom za medicinske sestre ista mora surađivati sa svim članovima tima te cijeniti vještine i doprinose kolege. Mora se ponašati pravedno i bez diskriminacija. U cilju ostvarenja učinkovite komunikacije, nužno je dijeljenje znanja i vještina s drugim članovima medicinskog tima. Krajnji cilj toga je dobrobit pacijenata. U analizi kodeksa uočeno je da nema posebno obrađeno područje profesionalnog odnosa liječnika i medicinske sestre/tehničara. Trebalo bi napraviti aneks/dodatak Kodeksu u kojem bi bili etički postavljeni odnos liječnik i medicinske sestre/tehničara. Uočeni su načini uvažana i komuniciranja između medicinske sestre/tehničara i liječnika: korištenje usmjerenih uvodnih izjava, uvažavanje ličnosti druge osobe otvorenost prema različitim rješenjima, provedba dogovorenog djela u rješenje, pružanje osjećaja poštovanja te osjećaj ravnopravnosti vrijednosti. Uočena je važnost timskog rada kako bi se omogućio dosljedan pristup pacijentu i zajednici te posebno vrijedi pristup utemeljen na osnaživanju. Može se reći da je profesionalizacija medicinske sestre/tehničara i rad magistre sestrinstva u velikoj mjeri promijenilo i preusmjerilo odnose i profesionalnu suradnju između liječnika i medicinske sestre. U radu je provedeno online anketno istraživanje kojem je pristupilo 193 ispitanika koji rade isključivo u bolničkim uvjetima. Rezultati istraživanja pokazali su da s obzirom na prvu postavljenu hipotezu ne može se tvrditi da su medicinski tehničari zadovoljniji sa suradnjom s liječnicima u odnosu na medicinske sestre, jer rezultati nisu pokazali statistički značajnu razliku. Međutim, nekoliko je medicinskih sestara znatno lošije ocijenilo liječnike prema Jeffersonovoj skali suradnje što ide u prilog postavljenoj hipotezi. Druga postavljena hipoteza da su medicinske sestre, odnosno medicinski tehničari s nižim stupnjem obrazovanja nezadovoljniji suradnjom s liječnicima, je potvrđena s četvrtim korištenim upitnikom koji mjeri Ophođenje liječnika prema medicinskoj sestri odnosno tehničaru, no ostala tri korištena upitnika to nisu potvrdila.
Treća hipoteza je pozitivno potvrđena jer očekivano je značajna povezanost stupnja obrazovanja i rada na nekom rukovodećem radnom mjestu. Očekuje se partnerski odnos ključnih osoba u zdravstvenim ustanovama koji treba uvijek biti prožet uvažavanjem i respektom. Jer je jedini cilj- dobrobit pacijenta. |
Abstract (english) | Work in hospital conditions is extremely complex and demanding for all those involved in the health care process, especially for nurses/technicians and doctors. Therefore, it is extremely important to understand the way of communication and professional cooperation between a nurse and a doctor. However, there are certain rules of conduct that determine their mutual relationship and way of cooperation. It is primarily about respecting the norms of good clinical practice and the code of ethics. In accordance with the Code of Ethics for nurses, she must cooperate with all team members and value the skills and contributions of colleagues. It must act fairly and without discrimination. In order to achieve effective communication, it is necessary to share knowledge and skills with other members of the medical team. The ultimate goal of this is the well-being of patients. In the analysis of the code, it was observed that there is no special treatment of the professional relationship between doctors and nurses/technicians. bi An annex/addendum to the Code should be made in which the relationship between doctors and nurses and technicians would be ethically set. Ways of respect and communication between the nurse/technician and the doctor were observed: use of directed introductory statements, respect for the other person's personality, openness to different solutions, implementation of the agreed work into a solution, providing a sense of respect and a sense of equality of valuesThe importance of teamwork in order to provide a consistent approach to the patient and the community was noted, and an approach based on empowerment is especially valid. It can be said that the professionalization of the nurse/technician and the work of the master's degree in nursing have greatly changed and reoriented the relationship and professional cooperation between doctors and nurses. In the this final paper, an online survey was conducted, which was accessed by 193 respondents who work exclusively in hospital conditions. The results of the research showed that, considering the first hypothesis, it cannot be claimed that medical technicians are more satisfied with cooperation with doctors than nurses, because the results did not show a statistically significant difference. However, several nurses rated doctors significantly worse according to Jefferson's cooperation scale, which supports the hypothesis. The second hypothesis, that nurses or medical technicians with a lower level of education are more dissatisfied with cooperation with doctors, was confirmed with the fourth used questionnaire that measures the treatment of doctors towards nurses or technicians, but the other three used questionnaires did not confirm this.
The third hypothesis was positively confirmed, there is a significant connection between the level of education and working in a managerial position.A partner relationship of key persons in healthcare institutions is expected, which should always be imbued with appreciation and respect. Because the key aim is the well-being of the patient. |