Naslov Digitalna detoksikacija i društvene mreže
Naslov (engleski) Digital detox and Social Media
Autor Dora Šarić
Mentor Iva Rosanda Žigo (mentor)
Član povjerenstva Jadranka Lasić-Lazić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Iva Rosanda Žigo (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marin Galić (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Sjever (Sveučilišni centar Koprivnica) (Odjel za komunikologiju, medije i novinarstvo) Koprivnica
Datum i država obrane 2024-10-09, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana DRUŠTVENE ZNANOSTI Informacijske i komunikacijske znanosti
Sažetak Ovaj rad istražuje fenomen digitalne detoksikacije i njegov utjecaj na korisnike društvenih mreža. Digitalna detoksikacija podrazumijeva svjesno smanjenje izlaganja ili privremeno isključivanje iz digitalnog svijeta, s ciljem poboljšanja mentalnoga zdravlja i opće dobrobiti. Teorijski dio rada obuhvaća fenomen digitalne detoksikacije, digitalne trendove poput straha od propuštanja (FOMO) i uživanja u propuštanju (JOMO) te tehnofobiju i TAM model. Suvremeno informacijsko i tehnološko doba obilježeno je stresom, napetošću, tjeskobom, ali i stalnom potrebom za simulacijom. Poznavanje, razumijevanje i primjenjivanje digitalne isključenosti, odnosno digitalne detoksikacije, time značajno dobiva na važnosti. Iako je digitalna isključenost relativno nov pojam, prisutan je u znanstvenoj i stručnoj literaturi, poglavito u istraživanjima koja se bave digitalnom ovisnošću. Za svrhu ovoga rada provedeno je istraživanje, a korištena je metoda anketnoga upitnika, odnosno online anketa, putem koje se nastojalo utvrdilo u kojoj su mjeri ispitanici izloženi digitalnoj isključenosti te kakvi su njihovi obrasci korištenja i stavovi prema društvenim mrežama i medijima općenito. Istraživanje je pokazalo da većina ispitanika redovito koristi društvene medije, ali se istovremeno suočava s različitim oblicima digitalne isključenosti. Zabilježeni su zanimljivi trendovi vezani uz njihove navike i percepcije korištenja društvenih medija. Ovaj rad ističe važnost razumijevanja digitalne isključenosti u suvremenom društvu i nudi preporuke za nošenje s njenim izazovima.
Sažetak (engleski) This paper explores the phenomenon of digital detox and its impact on social media users. Digital detox implies the conscious reduction in exposure or temporary disconnection from the digital world, with the aim of improving mental health and overall well-being. The theoretical part of the paper covers the phenomenon of digital detox, digital trends such as Fear of Missing Out (FOMO) and Joy of Missing Out (JOMO), as well as technophobia and TAM model. The modern information and technological era is characterized by stress, tension, anxiety, and a constant need for stimulation. Therefore, knowledge, understanding, and application of digital disconnection, or digital detox, are gaining importance. Although digital disconnection is a relatively new concept, it is frequently found in the scientific and professional literature, especially in studies dealing with digital addiction. For the purpose of this paper, a survey was conducted using a questionnaire method, specifically an online survey, which tried to determine the extent to which respondents are exposed to digital disconnection, their usage patterns and attitudes towards social networks and media in general. The research showed that most respondents regularly use social media, but at the same time, they face various forms of digital disconnection. Additionally, interesting trends have been observed regarding their habits and perceptions of social media usage. This paper highlights the importance of understanding digital disconnection in contemporary society and offers recommendations for with its challenges.
Ključne riječi
digitalna detoksikacija
društvene mreže
tehnofobija
strah od propuštanja
uživanje u propuštanju
Ključne riječi (engleski)
digital detox
social networks
technophobia
fear of missing out
joy of missing out
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:122:423164
Studijski program Naziv: Komunikologija, mediji i novinarstvo Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: sveučilišni magistar/magistra komunikologije, medija i novinarstva (univ. mag. comm.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2025-04-07 09:08:05