Naslov Utjecaj sociodemografskih čimbenika na samoefikasnost i razumijevanje emocija kod djece i adolescenata
Naslov (engleski) The influence of sociodemographic factors on self-efficacy and understanding of emotions in children and adolescents
Autor Laura Korajac
Mentor Irena Canjuga (mentor)
Član povjerenstva Andreja Bogdan (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Andreja Brajša-Žganec (član povjerenstva)
Član povjerenstva Irena Canjuga (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Sjever (Sveučilišni centar Varaždin) (Odjel za sestrinstvo) Koprivnica
Datum i država obrane 2021-09-14, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti Sestrinstvo
Sažetak Uvod: Samoefikasnost se definira kao vjera osobe u njezinu sposobnost uspješnog obavljanja određenog zadatka. Učinak samoefikasnosti kod djece važan je čimbenik njihovog emocionalnog i socijalnog razvoja. Na samoefikasnost, kao i razumijevanje emocija kod djece utječu mnogi čimbenici kao što je spol, dob, inteligencija, osobna ličnost ili motivacija djeteta, zatim obitelj i njezini okolinski čimbenici kao što su socioekonomski status, obrazovanje roditelja te sama kvaliteta obiteljskih odnosa. Dodajući svoju važnost, emocije su funkcionalno važne za motivaciju učenika, akademski uspjeh i razvoj osobnosti.
Metode i uzorak: Istraživanje je provedeno putem sociodemografskog upitnika, Upitnika samoefikasnosti za djecu autora Petera Murisa te Testa rječnika emocija autora Vladimira Takšića i suradnika. Uzorak se sastojao od 99 učenika: 32 učenika osnovne škole i 67 učenika srednjih škola. Istraživanje je provedeno u travnju i svibnju na području Virovitičko-podravske županije. Statistička obrada i analiza po dataka napravljena je kompjutorskim programom SPSS Statistics, verzija 24.0. Korištene su deskriptivne (mjere centralne tendencije i varijabiliteta) te inferencijalne statističke metode (T-test za velike nezavisne uzorke, ANOVA i Kolmogorov- Smirnov test normalnosti distribucija).
Rezultati: Istraživanje je pokazalo da ispitanici muškog spola imaju višu razinu samoefikasnosti u odnosu na ispitanike ženskog spola, ali nema razlike u rezultatima razumijevanja emocija s obzirom na spol. Utvrđeno je da se ispitanici različitih dobnih skupina ne razlikuju u rezultatima na upitniku samoefikasnosti, međutim, rezultati su pokazali da stariji ispitanici imaju značajno veću razinu razumijevanja emocija u odnosu na mlađe ispitanike. Najviši rezultat na testu rječnika emocija imaju ispitanici koji pohađaju gimnaziju, dok se ispitanici osnove i strukovne škole ne razlikuju u rezultatima na testu rječnika emocija, te se ispitanici različitih vrsta škola ne razlikuju u rezultatima na upitniku samoefikasnosti. Rezultati na upitniku samoefikasnosti nisu povezani sa rezultatima ispitanika na testu rječnika emocija.
Rasprava: U ovom je istraživanju sudjelovalo samo 99 ispitanika, te je sam uzorak bio ograničen na nekoliko razreda osnovnih i srednjih škola. Rezultati se ne mogu generalizirati na učenike drugih škola proširenjem evaluacije na temelju ovog istraživanja te se predlaže provedba sličnog istraživanja uzimanjem veće veličine uzorka kako bi se utvrdila točna razlika, ako postoji, u samoefikasnosti na temelju ovih varijabli. S obzirom na njezin pozitivan utjecaj na postignuća i motivaciju, potrebno je bolje razumijevanje spolnih i dobnih razlika u razvoju uvjerenja o samoefikasnosti i razumijevanju emocija među adolescentima.
Sažetak (engleski) Introduction: Self-efficacy is defined as a person’s belief in his or her ability to successfully perform a particular task. The effect of self-efficacy in children is an important factor in their emotional and social development. Self-efficacy as well as children's understanding of emotions are influenced by many factors such as gender, age, intelligence, personal personality or motivation of the child, the family and its environmental factors such as socioeconomic status, parental education and the quality of family relationships. Adding to their importance, emotions are functionally important for student motivation, academic success, and personality development.
Methods and sample: The research was conducted through a sociodemographic questionnaire, the Self-Efficiency Questionnaire for Children by Peter Muris and the Emotion Dictionary Test by Vladimir Takšić et al. The sample consisted of 99 students: 32 elementary school students and 67 high school students. The research was conducted in April and May in the Virovitica-Podravina County. Statistical processing and analysis of data was done with the computer program SPSS Statistics, version 24.0. Descriptive (measures of central tendency and variability) and inferential statistical methods (T-test for large independent samples, ANOVA and Kolmogorov-Smirnov test of normality of distributions) were used.
Results: Research has shown that male respondents have a higher level of self-efficacy compared to female respondents, but there is no difference in the results of understanding emotions with respect to gender. It was found that respondents of different age groups did not differ in the results on the self-efficacy questionnaire, however, the results showed that older respondents had a significantly higher level of understanding of emotions compared to younger respondents. Respondents attending high school have the highest score on the emotion dictionary test, while primary and vocational school respondents do not differ in the results on the emotion dictionary test, and respondents of different types of schools do not differ in the results on the self-efficacy questionnaire. The results on the self-efficacy questionnaire are not related to the results of the respondents on the emotion dictionary test.
Discussion: Only 99 respondents participated in this study, and the sample itself was limited to a few grades of primary and secondary schools. The results cannot be generalized to students of other schools by extending the evaluation based on this research and it is suggested to conduct a similar research by taking a larger sample size to determine the exact difference, if any, in self-efficacy based on these variables. Given its positive impact on achievement and motivation, a better understanding of gender and age differences in the development of self-efficacy beliefs and understanding of emotions among adolescents is needed.
Ključne riječi
samoefikasnost
socijalni razvoj
emocionalni razvoj
adolescencija
Ključne riječi (engleski)
self – efficacy
social development
emotional development
adolescence
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:122:773548
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: stručni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) sestrinstva (bacc. med. techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-11-03 14:30:12