Sažetak | Cerebralna paraliza je stanje nastalo zbog oštećenja mozga prije, za vrijeme ili
neposredno nakon rođenja, u djeteta starijeg od godinu dana. Pod cerebralnom
paralizom opisuju se različiti klinički sindromi čije je zajedničko obilježje poremećaj
motoričke funkcije mozga, odnosno kontrole pokreta i stava. Stanje nije progresivno i
nasljedno, i nije “izlječivo”. Kod djeteta s cerebralnom paralizom oštećen je središnji
živčani sustav.
Manifestacije cerebralne paralize (problemi somatske i psihičke prirode)
mijenjaju se s rastom, razvojem i sazrijevanjem djeteta. Da bi se svi problemi
pravilno sagledali, odredio najučinkovitiji tretman i kasnije pratio razvoj djeteta,
potreban je interdisciplinarni timski rad i holistički pristup djetetu. Središte čine dijete i
roditelji oko kojih se formira tim, često je on specifično sastavljen prema potrebama
djeteta. U rad jednog takvog tima uključeni su neurofizijatar, neuropedijatar, ortoped,
oftamolog, neurokirurg, psiholog, defektolog, logoped, socijalni radnik, fizioterapeut,
radni terapeut i medicinske sestre.
Uz timski rad koji je nužan, jer se radi o vrlo kompleksnom sindromu, najbolji
se rezultati postižu prevencijom i ranim početkom liječenja, uz poštivanje sljedećih
principa: rano otkrivanje, rana rehabilitacija, interdisciplinarni timski pristup,
kontinuirana razvojna rehabilitacija i praćenje te edukacija roditelja.
Redovitom fizikalnom terapijom, neurorazvojnom medicinskom gimnastikom,
edukacijom i ortopedskim operativno-ortotskim tretmanom, omogućuje se takvoj djeci
postizanje kvalitetnije razine života.
Uloga medicinske sestre u procesu rehabilitacije osoba s cerebralnom
paralizom određena je činjenicom da je medicinska sestra član rehabilitacijskog tima
koji najviše vremena provodi uz pacijenta. Medicinska sestra ima važnu ulogu u
edukaciji djeteta i roditelja s ciljem samozbrinjavanja i stjecanja neovisnosti. |