Naslov Razumijevanje iskustava i percepcije odgojitelja o zaraznim bolestima u dječjim vrtićima
Naslov (engleski) Understanding the experiences and perceptions of preschool educators about infectious diseases in kindergartens
Autor Ivona Kovaček
Mentor Tomislav Meštrović (mentor)
Član povjerenstva Adrijana Višnjić-Jevtić (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Meštrović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Ivana Živoder (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Sjever (Sveučilišni centar Varaždin) (Odjel za sestrinstvo) Koprivnica
Datum i država obrane 2023-09-25, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Javno zdravstvo i zdravstvena zaštita Javno zdravstvo
Sažetak Vrtićko okruženje i boravak u kolektivu, idealni su faktori za širenje virusa i bakterija, a samim time i raznih zaraznih bolesti. Bez obzira na to je li riječ o velikom broju djece u malom prostoru, nedovoljnom prozračivanju prostorija ili predmetima koje djeca međusobno dijele, jedno je sigurno - zarazu je teško izbjeći, no ipak moguće je djelovati na jačanju prevencije slijedeći propisane smjernice i protokole. U najčešće zarazne bolesti djece rane i predškolske dobi, ubrajaju se streptokokna angina, vodene kozice, ušljivost, šarlah, peta bolest, salmoneloze i enteroviroze, a njihovi uzročnici mogu biti bakterije, virusi ili paraziti. Hrvatska kao i druge zemlje provodi program aktivne imunizacije kojim se propisuje obvezno cijepljenje protiv deset zaraznih bolesti. Zarazne bolesti same po sebi oduvijek su predstavljale izazov u dječjim vrtićima, stoga je vidljiva potreba za visokoobrazovanim medicinskim sestrama kao i visokoobrazovanim odgojiteljima koji će imati znanja, vještine i ambicije za slijediti i unaprjeđivati smjernice i protokole za suzbijanje dječjih zaraznih bolesti. U suzbijanju važnu ulogu ima i komunikacija između roditelja i odgojitelja kao i edukacija koje provodi zdravstveni voditelj na temu važnosti održavanja pravilne higijene i usvajanja zdravih životnih navika.
Zbog velike učestalosti dječjih zaraznih bolesti, cilj ovog istraživanja bio je dobiti uvid u razumijevanje iskustava i percepciju odgojitelja o zaraznim bolestima u dječjim vrtićima kroz njihove socioepidemiološke karakteristike, epidemiologiju zarazne bolesti u njihovom vrtiću te kroz odnose roditelja prema dječjim zaraznim bolestima.
Dobiveni rezultati temeljeni su pretežito na iznošenju problematike o dječjim zaraznim bolestima, a kao najveći izazov navode dovođenje bolesnog djeteta u vrtić te lošu suradnju s lokalnim zdravstvenim ustanovama. Ističu važnost komunikacije i edukacije te dijele pozitivan stav prema promjenama na razini javnog zdravstva u smislu unapređenja zdravstvene zaštite djece.
U Republici Hrvatskoj zapošljavanje zdravstvenih voditelja još uvijek predstavlja problem. Većim brojem zdravstvenih voditelja, tj. visokoobrazovanim medicinskim kadrom poput prvostupnika te magistra sestrinstva, postigla bi se kvalitetnija zdravstvena zaštita djece budući da je jedna od uloga zdravstvenog voditelja zdravstveno prosvjećivanje roditelja i djece s ciljem stjecanja pravilnih higijenskih navika te usvajanja zdravog načina života.
Sažetak (engleski) Kindergarten environment and being in a group are ideal factors for the spread of viruses and bacteria, and therefore various infectious diseases. Regardless of whether it is a large number of children in a small space, insufficient ventilation of the rooms or objects that children share with each other, one thing is certain - infection is difficult to avoid, but it is still possible to act to strengthen prevention by following prescribed guidelines and protocols. The most common infectious diseases of children of early and preschool age include streptococcal angina, chicken pox, head lice, scarlet fever, fifth disease, salmonellosis and enteroviruses, and their causative agents can be bacteria, viruses or parasites. Croatia, like other countries, implements an active immunization program that prescribes mandatory vaccination against ten infectious diseases. Infectious diseases in themselves have always been a challenge in kindergartens, therefore there is a visible need for highly educated nurses as well as highly educated educators who will have the knowledge, skills and ambitions to follow and improve guidelines and protocols for the control of children's infectious diseases. Communication between parents and educators plays an important role in prevention, as well as education conducted by the health manager on the importance of maintaining proper hygiene and adopting healthy lifestyle habits.
Due to the high frequency of childhood infectious diseases, the aim of this research was to gain insight into the understanding of experiences and perceptions of educators about infectious diseases in kindergartens through their socio-epidemiological characteristics, the epidemiology of infectious diseases in their kindergartens, and through parents' attitudes towards childhood infectious diseases.
The obtained results are mainly based on presenting the issue of children's infectious diseases, and the biggest challenge they cite is bringing a sick child to kindergarten and poor cooperation with local health institutions. They emphasize the importance of communication and education and share a positive attitude towards changes at the level of public health in terms of improving children's health care.
In the Republic of Croatia, the employment of health care managers is still a problem. With a larger number of health care managers, i.e. with highly educated medical staff such as bachelors and masters of nursing, would achieve better health care of children since one of the roles of the health care manager is the health education of parents and children with the aim of acquiring proper hygiene habits and adopting a healthy lifestyle.
Ključne riječi
vrtićko okruženje
zarazne bolesti
prevencija
odgojitelj
zdravstveni voditelj
edukacija
Ključne riječi (engleski)
kindergarten environment
infectious diseases
prevention
educator
health manager
education
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:122:002121
Studijski program Naziv: Sestrinstvo - menadžment u sestrinstvu Vrsta studija: sveučilišni Stupanj studija: diplomski Akademski / stručni naziv: magistar/magistra sestrinstva (mag. med. techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2023-11-03 11:01:16