Abstract | Živimo u doba četvrte industrijske revolucije prozvane i digitalnim dobom. Suvremeni poslovni
krajolik iznimno je dinamičan i zahtijeva veliku fleksibilnost i inovativnost u organizacijama odnosno
stvaranje nove inovacijske kulture. Zbog brzog razvoja digitalnih tehnologija i alata mijenjaju se
tradicionalni načini obavljanja poslova. Kako bi ostale konkurentne u tom okruženju, poslovne
organizacije provode digitalne transformacije i mijenjaju svoje načine poslovanja.
Stvaranje i razvoj nove, inovacijske kulture mukotrpan je posao. Stvaranje pozitivnog,
prihvaćajućeg stava prema novim idejama, inovacijama, tehnološkom napretku, a samim time i
promjenama, zahtijeva kvalitetno upravljanje, kvalitetno vođenje odnosno kvalitetnog vođu/lidera.
Imajući u vidu sve zahtjevniju budućnost, globalizaciju, klimatske promjene, digitalizaciju i zelenu
tranziciju, lideru više nije dovoljno biti samo snažan i odlučan. Moderan lider mora biti vizionar,
mora biti inovativan, imati komunikacijske vještine, biti spreman na suradnju i timski rad, prijeći iz
egosustava u ekosustav, razvijati vlastite digitalne kompetencije, biti spreman na stalno učenje.
Svojim vlastiti primjerom mora biti predvodnik promjena i kreator nove inovacijske kulture.
Uvođenjem digitalnih tehnologija u poslovanje te ulaganjem u digitalnu pismenost zaposlenika treba
stvarati pozitivno ozračje u kojem otpor prema digitalnoj transformaciji pretvara u njezino
prihvaćanje.
Promjene počinju „top down“ – vodstvo mora prvenstveno vjerovati i prihvaćati promjene kako
bi iste mogle biti lakše provedene i prihvaćene od drugih članova organizacije.
U radu se definira pojam digitalnog doba, vrste vođenja promjena, digitalna transformacija kao
jedna od njih te stupanj digitalizacije u Republici Hrvatskoj. Također se pojašnjavaju pojmovi
vodstva/leadershipa i vođe/lidera i upravljanja/menadžmenta i menadžera, te njihova osobnost i
vještine.
Za potrebe ovog rada provedeno je istraživanje o utjecaju digitalne transformacije na promjene u
organizaciji u odnosu na načine vođenja i upravljanja u velikim i srednjim gospodarskim subjektima
u Republici Hrvatskoj. |
Abstract (english) | We live in the era of the fourth industrial revolution, also called the digital age. The modern
business landscape is extremely dynamic and requires great flexibility and innovation in
organisations, i.e. the development of a new innovation culture. Due to the rapid development of
digital technologies and tools, traditional ways of doing business are changing. In order to remain
competitive in this environment, business organisations are implementing digital transformation and
changing their ways of doing business.
Creating and developing a new, innovative culture is painstaking work. Creating a positive,
accepting attitude towards new ideas, innovations, technological progress, and consequently changes,
requires quality management, quality leadership, or put simply – a quality leader. Bearing in mind
the increasingly demanding future, globalisation, climate change, digitisation, and green transition, it
is no longer enough for a leader to be just strong and determined. A modern leader must be a
visionary, must be innovative, have communication skills, be ready for cooperation and teamwork,
they must move from an ego-system to ecosystem, develop his/her own digital competencies, and be
prepared for constant learning. By his/her own example, (s)he must be the pioneer of change and the
creator of a new innovation culture. By introducing digital technologies into business and investing
in digital literacy of employees, (s)he should create a positive atmosphere in which resistance to
digital transformation can be overcome and turned into accepting it.
Changes start "top down" - the leadership must primarily believe in and accept the changes so that
they could be more easily implemented and accepted by other members of the organisation.
The paper defines the concept of the digital age, types of change management, digital
transformation being one of them, and the degree of digitization in the Republic of Croatia. The
concepts of leadership and leader and management and manager, as well as their personality and
skills, are also clarified.
For the purposes of this work, research was conducted on the impact of digital transformation on
changes in an organisation in relation to the ways of leadership and management in large and mediumsized
economic entities in the Republic of Croatia. |