Abstract | U 20. stoljeću, glazba i ostale umjetničke discipline svjedoče značajnim promjenama uslijed
povijesnih i političkih događaja te brzog napretka znanosti i tehnologije. Na prijelazu u 20.
stoljeće, europska glazba počinje se udaljavati od tradicionalnih okvira, što dovodi do razvoja
novih pravaca i stilova. Ova raznolika i dinamična promjena u umjetnosti onemogućava
označavanje 20. stoljeća jedinstvenim umjetničkim nazivom. Hrvatska glazba 20. stoljeća usko je
povezana s društveno-političkim okolnostima tog razdoblja. Mnogi skladatelji integriraju
folklorne elemente, bilo doslovno ili kao inspiraciju, u svoja djela, čime ističu nacionalni identitet
kroz svoje stvaralaštvo. Skladatelji povezani s novonacionalnim smjerom često su bili dobro
prihvaćeni u javnosti. S druge strane, skladatelji koji su stvarali pod utjecajem tada suvremenijih
europskih glazbenih pravaca i stilova, razvijajući vlastiti izričaj unutar tih konteksta, često su se
susretali s otporom i neprihvaćanjem u svojoj okolini.
Rikard Schwarz (Zagreb, 20. rujna 1897. – Jasenovac, 1941/42?) bio je hrvatski skladatelj,
glazbeni pedagog, dirigent i glazbeni kritičar židovskog podrijetla. Od glazbene ostavštine Rikarda
Schwarza sačuvano je 27 djela. Među njima se ističe „Variationen und Fugato über ein Menuetto
von Mozart”, čiji je rukopis sačuvan u arhivu Hrvatskog glazbenog zavoda. Ovo djelo, nastalo
tijekom njegovog školovanja u Beču 1922. godine, sastoji se od šest varijacija, od kojih je sedma
prekrižena, te završava fugatom. Tema koju Schwarz obrađuje je prvi menuet iz drugog stavka
"Sonate u Es-duru, br. 4, K. 282" Wolfganga Amadeusa Mozarta.
Ovaj rad naglašava važnost razumijevanja konteksta i utjecaja povijesnih i političkih promjena
na glazbu 20. stoljeća, osobito u Hrvatskoj. Također, u radu se prikazuje kako su društvenopolitički
uvjeti značajno oblikovali glazbeni razvoj, pri čemu su se mnogi skladatelji priklonili
novonacionalnom smjeru, dok su se neki, usvajajući ili stvarajući vlastiti autentični glazbeni
izričaj, često suočavali s otporom i neprihvaćanjem u svojoj okolini. Rad se posebno usredotočuje
na život i djelovanje Rikarda Schwarza, čija karijera prikazuje kako osobne i šire kulturne i
političke promjene mogu oblikovati umjetnički rad. Analizom njegova djela „Variationen und
Fugato über ein Menuetto von Mozart” i cjelokupnog umjetničkog stvaralaštva, rad dokumentira
njegovu posvećenost inovativnim glazbenim pristupima s početka 20. stoljeća.
U konačnici, ovaj rad doprinosi razumijevanju složenosti glazbenih i kulturnih praksi 20.
stoljeća, ističući kako su pojedinačni doprinosi skladatelja poput Rikarda Schwarza oblikovali i
obogatili glazbeni život Hrvatske, unatoč tome što nisu uvijek nailazili na razumijevanje i
prihvaćanje šire javnosti i struke. |
Abstract (english) | In the 20th century, music and other artistic disciplines witnessed significant changes due
to historical and political events, as well as the rapid advancement of science and technology. At
the turn of the 20th century, European music began to move away from traditional frameworks,
leading to the development of new directions and styles. This diverse and dynamic change in art
makes it difficult to label the 20th century with a singular artistic term. Croatian music of the 20th
century is closely linked to the socio-political circumstances of the time. Many composers
integrated folkloric elements, either literally or as inspiration, into their works, thus emphasizing
national identity through their creations. Composers associated with the neo-nationalist direction
were often well received by the public. On the other hand, composers who created under the
influence of contemporary European musical trends and styles, developing their own expression
within these contexts, often encountered resistance and lack of acceptance in their surroundings.
Rikard Schwarz (Zagreb, September 20, 1897 – Jasenovac, 1941/42?) was a Croatian
composer, music educator, conductor, and music critic of Jewish origin. From the musical legacy
of Rikard Schwarz, 27 works have been preserved. Among them stands out *Variationen und
Fugato über ein Menuetto von Mozart*, whose manuscript is kept in the archive of the Croatian
Music Institute. This piece, created during his studies in Vienna in 1922, consists of six variations,
the seventh of which is crossed out, and concludes with a fugato. The theme Schwarz explores is
the first minuet from the second movement of Wolfgang Amadeus Mozart's *Sonata in E-flat
Major, No. 4, K. 282.
This work emphasizes the importance of understanding the context and impact of historical
and political changes on 20th-century music, especially in Croatia. It also demonstrates how sociopolitical
conditions significantly shaped musical development, with many composers leaning
towards the neo-nationalist direction, while others, adopting or creating their own authentic
musical expression, often faced resistance and lack of acceptance in their environment. The work
particularly focuses on the life and work of Rikard Schwarz, whose career illustrates how personal
and broader cultural and political changes can shape artistic work. By analyzing his piece
*Variationen und Fugato über ein Menuetto von Mozart* and his entire artistic output, the work
documents his dedication to innovative musical approaches at the beginning of the 20th century.
Ultimately, this work contributes to understanding the complexities of 20th-century musical
and cultural practices, highlighting how individual contributions from composers like Rikard
Schwarz shaped and enriched Croatia's musical life, even though they were not always met with
understanding and acceptance from the wider public and profession. |