Abstract | U medicinskom okruženju komunikacija je ključni element u interakciji
između pružatelja zdravstvenih usluga i pacijenata. Učinkovite komunikacijske
vještine zdravstvenih radnika ključne su za učinkovito pružanje zdravstvene skrbi,
štoviše, učinkovita komunikacija može povećati zadovoljstvo pacijenata.
Komunikacija je temeljni dio sestrinstva, a razvoj pozitivnog odnosa između
medicinske sestra/tehničara i pacijenta ključan je za pružanje kvalitetne medicinske
skrb.
Cilj ovog istraživanja bio je procijeniti razinu znanja o komunikaciji te načine i
uspješnost svakodnevne komunikacije u radu. Specifični ciljevi također su nastojali
utvrditi postoje li razlike među sudionicima s obzirom na stupanj obrazovanja, duljinu
radnog staža, s obzirom na rad na rukovodećem mjestu i s obzirom na rad u primarnoj
ili sekundarnoj razini zdravstvene zaštite. Istraživanje je provedeno dobrovoljno i
anonimno putem online ankete u periodu od 10. svibnja do 10. lipnja 2022. godine. Za
potrebe istraživanja konstruiran je upitnik koji se sastojao od pitanja o
sociodemografskim podacima sudionika te pitanja kojima se ispitivala razina znanja o
komunikaciji te načini i uspješnost svakodnevne komunikacije u radu. U istraživanju
je sudjelovalo 219 sudionika, većina ih je bila ženskog spola te je prema dobnoj
skupini najviše sudionika bilo između 31 i 45 godina. Prema razini obrazovanja,
najveći udio sudionika činili su prvostupnici sestrinstva te je najveći udio sudionika
imao manje od 5 godina radnog staža. S obzirom na djelatnost u kojoj rade, prevladali
su djelatnici primarne zdravstvene zaštite. Prema znanju i polaženju edukacije iz
komunikacijskih vještina, najveći dio sudionika naveo je kako nisu polazili edukaciju
jer nisu imali priliku
Prema svim navedenim podacima i rezultatima istraživanja, postoji potreba za
edukacijom zdravstvenih djelatnika o komunikaciji. Zbog samog razvoja i
napredovanja u komunikacijskim vještinama medicinskih sestara/tehničara potrebno
je osigurati kontinuirane edukacije u obliku organiziranih seminara, predavanja
Hrvatske komore medicinskih sestara, upisivanje i pohađanje tečaja komunikacijskih
vještina te uvođenje kolegija namijenjenih razvoju komunikacijskih vještina studenata
studija sestrinstva. Postoji potreba za većim brojem istraživanja na navedenu temu kako bi se mogla
jasnije utvrditi problematika poteškoća u komunikaciji kod medicinskih
sestara/tehničara te čimbenici koji utječu na posjedovanje loših komunikacijskih
vještina među medicinskim sestrama/tehničarima. Nadamo se da će provođeno
istraživanje biti implikacija za provođenje sličnih istraživanja u budućnosti te dobra
podloga za promjene koje su nužne u obrazovanju medicinskih sestara/tehničara iz
područja komunikacije. |
Abstract (english) | In the medical environment, communication is a key element in the interaction
between healthcare providers and patients. Effective communication skills of health
care workers are essential for effective health care delivery, moreover, more effective
communication can increase patient satisfaction. Communication is a fundamental part
of nursing, and the development of a positive nurse-patient relationship is crucial to
providing quality medical care.
The goal of this research was to assess the level of knowledge about communication
methods and the success of everyday communication at work. The specific objectives
also sought to determine whether there were differences among the participants with
regard to the level of education, length of service, with regard to work in a managerial
position and with regard to work in primary or secondary health care. The research
was conducted voluntarily and anonymously through an online survey in the period
from May 10 to June 10, 2022. For the purposes of the research, a questionnaire was
constructed that consisted of questions about the sociodemographic data of the
participants and questions that examined the level of knowledge about communication
and the ways and success of everyday communication at work. 219 participants took
part in the research, most of them were female, and according to age group, most
participants were between 31 and 45 years old. According to the level of education,
the largest share of participants were bachelor's degrees in nursing, and the largest
share of participants had less than 5 years of work experience. Considering the activity
in which they work, primary health care workers prevailed. According to the
knowledge and taking education in communication skills, the largest part of the
participants stated that they did not take education because they did not have the
opportunity.
According to all the mentioned data and research results, there is a need for education
of healthcare workers about communication. Due to the very development and
progress in the communication skills of nurses/technicians, it is necessary to ensure
continuous education in the form of organized seminars, lectures by the Croatian
Chamber of Nurses, registration and attendance at communication skills courses, and the introduction of courses aimed at developing the communication skills of nursing
students.
There is a need for more research on the mentioned topic in order to be able to more
clearly determine the problem of communication difficulties among nurses/technicians
and the factors that influence the possession of poor communication skills among
nurses/technicians. We hope that the conducted research will be an implication for
conducting similar research in the future and a good basis for changes that are
necessary in the education of nurses/technicians in the field of communication. |