Abstract | Multimodalni prijevoz tereta, koji uključuje korištenje više od jednog načina prijevoza, postaje
ključan za modernizaciju i održivost logističkih sustava u Europi. Povećanje efikasnosti i smanjenje
troškova prijevoza tereta, uz smanjenje utjecaja na okoliš, čine ovaj pristup sve važnijim. U današnjem
globaliziranom svijetu, gdje se potrebe za bržim, jeftinijim i ekološki prihvatljivijim rješenjima
neprestano povećavaju, multimodalni prijevoz nudi odgovor na mnoge izazove.
Cilj ovog istraživanja je definirati pojmove multimodalnosti i intermodalnosti, analizirati
prednosti multimodalnog prijevoza tereta, te istražiti funkcionalnost multimodalnih terminala i strateške
podloge za razvoj ovog sustava u europskom kopnu. Precizno definiranje ovih pojmova omogućit će
bolje razumijevanje njihovih specifičnosti i doprinosa ukupnoj logističkoj učinkovitosti.
Istraživanje se temelji na analizi literature, studijama slučajeva europskih multimodalnih
terminala, te pregledom strateških dokumenata Europske unije i zemalja članica. Primijenjena je
komparativna metoda za procjenu učinkovitosti različitih modalnih kombinacija. Analiza literature
pruža temeljito razumijevanje postojećih teorija i praksi, dok studije slučajeva omogućuju uvid u
praktične primjene i izazove na terenu.
Rezultati pokazuju da multimodalni prijevoz smanjuje ukupne troškove prijevoza, poboljšava
logističku fleksibilnost i smanjuje emisije stakleničkih plinova. Multimodalni terminali omogućuju
efikasniji prijenos tereta između različitih transportnih sredstava, smanjujući vrijeme i troškove.
Strateške inicijative EU potiču razvoj ove infrastrukture, pružajući financijsku i političku podršku za
projekte koji unapređuju multimodalnost.
Multimodalni prijevoz predstavlja održiv pristup transportu tereta koji može značajno
doprinijeti ekonomskoj i ekološkoj učinkovitosti. Razvoj infrastrukture i suradnja među sektorima
ključni su za daljnji napredak ovog sustava. Osim smanjenja troškova i poboljšanja učinkovitosti,
multimodalni prijevoz također može doprinijeti smanjenju prometnih zagušenja i poboljšanju sigurnosti
na cestama.
Daljnje istraživanje treba se usmjeriti na identificiranje najboljih praksi i modela koji se mogu
replicirati širom Europe, kao i na razvoj novih tehnologija koje mogu dodatno unaprijediti multimodalni
prijevoz. Također je važno istražiti kako se različite regije mogu prilagoditi specifičnim potrebama i
uvjetima te kako osigurati održivu financijsku potporu za dugoročni razvoj ovih sustava. |