Naslov Predrasude i stigmatizacija HIV-pozitivnih osoba
Naslov (engleski) Prejudice and stigmatization of HIV-positive individuals
Autor Lucija Galjar
Mentor Tomislav Meštrović (mentor)
Član povjerenstva Sanja Zember (predsjednik povjerenstva)
Član povjerenstva Tomislav Meštrović (član povjerenstva)
Član povjerenstva Marijana Neuberg (član povjerenstva)
Ustanova koja je dodijelila akademski / stručni stupanj Sveučilište Sjever (Sveučilišni centar Varaždin) (Odjel za sestrinstvo) Koprivnica
Datum i država obrane 2020-12-07, Hrvatska
Znanstveno / umjetničko područje, polje i grana BIOMEDICINA I ZDRAVSTVO Kliničke medicinske znanosti Infektologija
Sažetak HIV je uzročnik zarazne, spolno prenosive i neizlječive bolesti. U uznapredovaloj fazi HIV infekcije razvija se AIDS, odnosno sindrom stečene imunodeficijencije. Često od infekcije HIV-om do AIDS-a prođe dugi niz godina. Od 1981. godine, od prvih pisanih začetaka o HIV virusu pa sve do danas virus predstavlja javnozdravstveni problem. Prema procjeni Svjetske zdravstvene organizacije (SZO) od početka epidemije od posljedica AIDS-a je umrlo oko 25 milijuna ljudi u svijetu. U Hrvatskoj Registar za HIV/AIDS prati i bilježi učestalost zaraze HIV-om i AIDS-om te smrtnost.
Cilj ovog rada je prikazati HIV infekciju kroz povijest predrasuda i obilježavanja (,,stigmatizacije'') osoba inficiranih HIV-om kao nečega što još uvijek nije društveno prihvaćeno, iako je prošlo gotovo pet desetljeća od definiranja prve dijagnoze, dok je cilj istraživanja bio utvrditi opće znanje srednjoškolske populacije te provjeriti imaju li oni predrasude prema osobama koje su kategorizirane kao drugačije.
U istraživanju su sudjelovali učenici srednjoškolske populacije jedne koprivničke srednje škole. U istraživanju je sudjelovalo 128 sudionika u dobi između 15 i 20 godina. Istraživanje je pokazalo da, usprkos medijima i danas sveopće dostupnim internetskim mrežama gdje bi se mogli informirati i stvoriti svoje mišljenje, čak 2,3% sudionika i dalje ne zna što je HIV, 9% sudionika ne zna koja je razlika između HIV-a i AIDS-a te kako se točno uzročnik prenosi. Uvažavajući ova saznanja trebali bi se zapitati je li vrijeme da se u srednje škole uvede i počne kontinuirano provoditi zdravstveni odgoj.
Može se zaključiti da je sustavna edukacija prijeko potrebna i ovi bi se podaci mogli iskoristi kao usmjeravanje i poticanje srednjoškolskih institucija na uvođenju zdravstvenog odgoja prije negoli bude kasno.
Sažetak (engleski) HIV is a causative agent of an infectious, sexually transmitted and incurable disease. In advanced HIV phase acquired immune deficiency syndrome (or AIDS) develop, which can take several years. From its initial discovery in 1981, HIV represents a significant public health issue. According to the World Health Organization (WHO), since the start of epidemic, 25 million people have died around the world due to the consequences of AIDS. In Croatia, HIV/AIDS registry is keeping track on the incidence of HIV infections, AIDS and mortality.
This thesis aimed to present HIV infection through the history of prejudice and labelling this infection as something that is still not socially accepted, albeit almost five decades have passed since the first diagnosis was established. Moreover, the goal of the research part of this thesis was to examine the general knowledge of high school population and to perceive whether they really have prejudice.
Students from the high school in Koprivnica participated in the research part of the thesis. The study involved a total of 128 participants aged between 15 and 20 years. The survey showed that, despite the media and widely available online social networks, where students could get information and form their opinions, basically 2.3% of them still do not know what HIV really is, 9% of them do not know the difference between AIDS and HIV, as well as how the agent is transmitted. With this available information we should ask ourselves whether it is indeed the time to introduce health education in high schools and provide it continuously.
It can be concluded that only systematic approach to education, not only in high schools, will make substantial difference. The data from this study could and should be used as encouragement for schools to introduce health education for young people before it is too late.
Ključne riječi
HIV
diskriminacija
epidemiologija
stigmatizacija
hrvatska
Ključne riječi (engleski)
HIV
discrimination
epidemiology
stigmatisation
Croatia
Jezik hrvatski
URN:NBN urn:nbn:hr:122:379347
Studijski program Naziv: Sestrinstvo Vrsta studija: stručni Stupanj studija: preddiplomski Akademski / stručni naziv: stručni/a prvostupnik/prvostupnica (baccalaureus/baccalaurea) sestrinstva (bacc. med. techn.)
Vrsta resursa Tekst
Način izrade datoteke Izvorno digitalna
Prava pristupa Otvoreni pristup
Uvjeti korištenja
Datum i vrijeme pohrane 2021-02-04 17:47:02