Sažetak | U radu se popisuju muzikalije, nekada u vlasništvu Lječilišnog povjerenstva Opatije (Azienda di cura-Abbazia), a sada privatnog arhiva prema parametrima stare signature, prezimena i imena autora, naslova djela, godine skladanja djela, glazbenog sastava, glazbene vrste, vrste materijala, godine izdanja, mjesta izdavanja, nakladnika te mjesta pohrane i polja napomena. Na temelju dobivenih parametara, a u kontekstu ostalih izvora (prvenstveno periodike), analiziraju se aspekti glazbenog života Opatije.
Cilj rada je osvijetliti ulogu Opatije kao jednog od ključnih kulturnih i turističkih središta na istočnoj obali Jadrana krajem 19. i početkom 20. stoljeća, kada je ona, jer je bila poznato lječilište, privlačila brojne aristokrate i umjetnike, skladatelje i glazbene ansamble.
Kroz pregled i analizu popisanih muzikalija (popis je priložen ovom radu), u radu se nastoji rekonstruirati glazbeni život grada, identificirati repertoare koji su se izvodili, vrste glazbenih događanja te istaknuti ulogu glazbe u društvenom i kulturnom kontekstu tadašnje Opatije. Muzikalije ne predstavljaju samo popis izvedenih djela, već i odraz kulturnih preferencija i identiteta tadašnjih posjetitelja, izvoditelja i stanovnika. Time rad pridonosi širem razumijevanju glazbene povijesti Opatije i njenog mjesta u europskoj glazbenoj kulturi tog razdoblja. |
Sažetak (engleski) | In this theses, musical works have been listed, once owned by the Sanatorium Commission (Azienda di cura Abbazia) and now part of a private archive, according to the parameters of the old signature, the surname and first name of the author, the title of the work, the year of creation of the source, musical ensemble, music setting, type of material, year of publication, place of publication, publisher, place of storage, and the field of comments. Based on the obtained parameters, aspects of the musical life in Opatija have been analyzed.
The aim of the paper is to shed light on the role of Opatija as one of the main cultural and tourist centers on the east Adriatics in the late 19th and early 20th centuries, when it, being a well-known spa resort, attracted numerous aristocratic celebrities, artists, composers, and music ensembles.
Through the review and analysis of the catalogued sheet music (their list being the supplement to this thesis), the paper attempts to reconstruct musical life of the city, identify the performed repertoire, the types of musical events, and highlight the role of music in the social and cultural context of Opatija at that time. The musical works are not merely a list of performed pieces, but also a reflect the cultural preferences and identity of the visitors, performers and residents of that period. Thus, the paper contributes to a broader understanding of Opatija's musical history and its place in the European musical culture of that era. |